+6, -0

Amnesia: A Machine for Pigs - Arvostelu

The Chinese Roomin näkemys Amnesiasta

Amnesia: A Machine for Pigs logo

 

This world is a machine. A machine for pigs. And it fits only for the slaughtering of pigs.

 Viittaan The Chinese Roomiin lyhenteellä TCR ja Amnesia: The Dark Descentiin lyhenteellä TDD.

Amnesia: A Machine for Pigs on The Chinese Roomin tuotos sekä Frictional Gamesin julkaisema epäsuora jatko-osa Amnesia: The Dark Descentille. The Chinese Room tunnetaan heidän "pelistään" Dear Esther, joka sai kriitikoilta positiivisen vastaanoton sekä jonkin verran kuuluisuutta. The Chinese Roomin ja Frictional Gamesin tiet törmäsivät, ja Frictional Games laittoi TCR:in tekemään tämän heidän yhdessä suunnittelemansa pelin, sillä heillä ei ollut aikaa moiseen (Tekevätkö he jotain muuta kauhupeliä?). Pelin pystyi ennakkolataamaan Steamista ennen sen julkaisupäivää, joka oli 10. syyskuuta. 

Pääsin pelin itse läpi 14. päivä lauantaina, ja peliaikaa kertyi Steamin mukaan n. 30 tuntia (Aikaa ei kyllä todellisuudessa mennyt näin kauan, osa ajasta meni menussa sekä asetuksia kokeillessa). Pelasin pääosin illalla/alkuyöllä.

 

Jos olet pelannut ensimmäistä Amnesiaa, pelimekaniikat ovat sinulle tutut, lukuunottamatta yhtä asiaa joka ainakin minua otti päähän. Amnesia: TDD:in erotti muista peleistä mahdollisuus ottaa lähes kaikista tavaroista kiinni ja tehdä vaikka piilopaikka laatikoista. A Machine for Pigsissä tämä ei ollut mahdollista, josta en itse pitänyt lainkaan. Ominaisuuden katoaminen oli osa selviytymiselementtien poistoa pelistä, sillä vanha tuttu lyhty ei tarvinnut öljyä toimiakseen, pelissä ei ollut tuluksia sekä inventory oli poistettu. Näiden elementtien katoaminen teki pelistä tylsemmän ja helpon verrattuna TDD:iin. Jos pystyt ottamaan jonkin esineen käteesi, ota se mukaan. Tarvitset sitä kohta.

Pelin puzzlet olivat naurettavan helppoja, jos niitä voi edes puzzleiksi kutsua. Sinun täytyi aina etsiä jotain ja tuoda se jonnekin, tai etsiä vipu ja vetää sitä. En saanu yhtään niitä "Ahaa!" -elämyksiä, mitä TDD:ssä sain vaikean puzzlen tajuamisen jälkeen. Uutuuspelissä ei inventoryn uupumisen seuraamuksena ollut puzzleihin liittyviä inventoryesineitä eikä myöskään Laudanumia (health potionia), mutta se olisi ollutkin aika turha.

Mutanttisikoja ei ollut vartioimassa paljoakaan, yleensä kuulin vain ääniä enkä nähnyt sikaa missään. Pelissä ei myöskään ollut yhtään takaa-ajokohtauksia, joissa sinun olisi pitänyt reagoida nopeasti tai tehdä päätös kahdesta suunnasta. Tällaisia takaa-ajoja löytyi TDD:stä useita kappaleita.

Corridor

Vihollisten uupiminen teki pelistä myös helpon, sillä kuolin pelin aikana vain kerran. Yleensä kohtaamiset sikojen kanssa olivat tylsiä "juokse vihollisen ohi tikkaille", tai sitten sinun täytyi odottaa että sika häipyy ja voit turvassa mennä päämäärääsi. Pelin aikana ei tullut kertaakaan tilannetta, jossa minun olisi pitänyt etsiä piilopaikka (mutta tämähän on mahdotonta, sillä esim. kaappeja ei voi avata).

 

TDD:stä tutut, itsestään lukevat päiväkirjat eivät olleet läsnä A Machine for Pigsissä. Kaikki laput kertoivat nykyhetkestä, ja ne joutui lukemaan itse. Tämä oli rasittavaa, sillä teksti oli välillä jopa kahden sivun pituinen. Lisäksi tekstien fontti on vaihdettu epäselvemmäksi hienoutta etsiessä, ja sitä oli ärsyttävä lukea. Mementotkaan eivät olleet enää pelkkä tehtävälista, vaan niissä kerrottiin pelattavan hahmon Mandusin ajatuksia. Ajatuksia tuli yhtenään, ja jouduin kokoajan painamaan 'M'-kirjainta lukeakseni Mandusin mieltä. Tämä sai pelin tuntumaan custom storylta TDD:iin.

Custom storeista puhuttaessa, niitä ei ole mahdollista saada (ainakaan vielä) uuteen Amnesiaan. Tämä poisti pelin uudelleenpelausarvoa, joka ei muutenkaan ole hyvä. TDD:in omaa tarinaa jaksoi pelata vaikka kuinka monta kertaa, sillä pelissä pystyi tutkimaan paikkoja ja löytämään uusia asioita, custom storien hakkaamisesta puhumattakaan. A Machine for Pigsin tarina on putkimaisempi, joka tekee pelistä tylsän. 

Church

Pelin grafiikoista en mitään romaania aio pitää, sillä pystyin pelaamaan peliä vain low-asetuksilla. Sen verran voin sanoa, että peli näyttää low-asetuksilla melko samanlaiselta kuin TDD medium-high -grafiikoilla. Omaan silmääni pisti se, että peli pätkii loweilla jatkuvasti omalla koneellani (Tätä ongemaa ei TDD:ssä ollut, vaikka grafiikat olivat täysillä)

The Chinese Room päätti poiketa Frictional Gamesin perinteestä teettää äänet suomalaisilla Mikko Tarmialla (musiikki) ja Tapio Liukkosella (äänet). Machine for Pigsin musiikin ja äänet on luonut TCR:in oma Jessica Curry, joka on palkittu tuotoksistaan. Pelin äänimaailma on erittäin hyvä, ollen tärkeä tekijä ilmapiirin luomisessa. 

A Machine for Pigs tuo hyvän lisän peliin, nimittäin täyden ohjaintuen. Laitoin Dualshock 3:ni koneeseen kiinni, ja säädin MotioninJoylla analogiset sauvat käyttöön ja poistin nappien päällekkäisyydet, ja kokeilin samalla Steamin Big Picturea käynnistäen Amnesian sieltä. Aluksi odotin esim. ovien avaamisen ja sulkemisen tuottavan tuskaa, mutta yllätyin positiivisesti. Ohjaimella pelaaminen tuntui mukavalta, tosin piakkoin siirryin takaisin hiireen, sillä pienistä vivuista ja napeista kiinni ottaminen oli vaikeaa, ja kääntyminen oli hidasta (asetusten mouse sensitivity ei auttanut tähän).

 

Amnesia: A Machine for Pigs on ehkä vuoden odotetuin kauhupeli, mutta ainakin minulle se tuotti pettymyksen. Annan pelille 4/10 pistettä sen uudelleenpelausarvon, rajallisuuden sekä lyhyyden takia.

Jos sinulla sattuu olemaan tililläsi vajaa 20 euroa, ja haluat vajaaksi viikoksi pelattavaa, voit hyvin ostaa Amnesia: A Machine for Pigsin. Jos et vielä omista Amnesia: The Dark Descentiä, suosittelen lämpimästi ostamaan sen tämän uudemman pelin sijaan.

Kommentit (2)
  • Minulla oli sama tunne pelin läpäistyäni.
    #2: Jaketin | 17.09.2013 18:01 - 5 vuotta sitten | +1
  • Vittu. Siis vittu. Ihan oikeesti. Vittu. Waretin Amnesia: TDD:n, koska oletin ettei se ole maksamisen arvoinen. Sainkin selville, että se on paras kauhupeli, mitä olen ikinä pelannut. Sitten maksan jatko-osasta, jota odotettiin... KAUAN. Sitten kun se tulee, ostan sen ja se onkin paskaa verrattuna TDD:hen. Paskaa saatana.
    #1: Jiz | 16.09.2013 16:33 - 5 vuotta sitten | +2 -2