+12, -0

Kevätskaba

Pelintekokilpailu 02.04.2012 - 02.06.2012

Kevätskaba

Uudet kilpailut?


Muutama kuukausi sitten päätimme yhdessä ylläpidon kanssa nostaa säännöllisten kilpailujen (Kesäkisa, Joulupelikisa) määrää kahdella. Tulemme siis vuosittain järjestämään seuraavat kilpailut:

  • Kevätskaba (01.03. - 1.05.)
  • Kesäkisa (01.06. - 01.09.)
  • Syysmittelö (01.10. - 01.11.)
  • Joulupelikisa (01.12. - 01.01.)

Pyrimme uusissa kilpailuissa jaksottamaan kilpailuajat niin, että kilpailujen välissä on aina yksi kuukausi hengähdysaikaa. Tänä vuonna jouduimme tekemään poikkeuksen Kevätskaban kanssa (siirtämään sitä kuukaudella eteenpäin) koska jankupilan Talvipelikisa oli juuri parhaillaan käynnissä, kun kyseinen kilpailu oli tarkoitus aloittaa.

Kahdessa uudessa kilpailussa tullaan lisäämään myös uusi elementti pisteytysrakenteeseen. Kummassakin kilpailussa on neljä teemaa, ja jokaisesta noudatetusta teemasta tulee kilpailija saamaan viisi lisäpistettä pelinsä lopulliseen pistearvosanaan. Maksimissaan peli voi siis saada 120 pistettä.

Jokaisessa kilpailussa tulee myös tästä lähtien olemaan tuomarit. Yleisöäänestyksiä tullaan ehkä kuitenkin pitämään vain käyttäjien mielipiteiden katsomiseksi (eli sillä ei ole kilpailutuloksen kannalta mitään merkitystä).

 

Teemat

 

Kilpailun teemat ovat seuraavat:

  • Pääsiäinen on paras. Jotta pelisi noudattaa teemaa, on sen liityttävä johonkin keväällä tapahtuvaan viralliseen tapahtumaan. Tähän teemaan luokitellaan myös mikä tahansa raamatussa esiintyvä uskonnollinen tapahtuma. Pääsiäiseen liittyvien markkinointituotteiden (puput, pääsiäismunat, tiput, pääsiäisruoho) esiintyminen pelissä lasketaan myös teeman noudattamiseksi, mutta kyseisen elementin on esiinnyttävä pelissä selkeästi.
  • Neljän kevätvärin haaste. Pelissä saa olla vain neljä väriä. Väristä saa kuitenkin esiintyä esimerkiksi läpinäkyvyysfunktioita käytettäessä syntyneitä erilaisia sävyjä. Värit ovat: punainen, keltainen, vihreä, valkoinen. Musta väri ei siis ole sallittu!
  • Ällöttävän söpö peli. Pelin on oltava mahdollisimman "söpö", eli sen täytyy käyttää sellaisia audiovisuaalisia keinoja jotta siitä saa hyvin söpön kokemuksen. Arvostelijat päättävät henkilökohtaisesti, täyttääkö peli heidän mielestään "söpöyden" kriteerit. Tässä teemassa ei siis ole ennaltamainittuja ehtoja, vain suuntaa-antava kuvaus.
  • Lumoava äänimaailma. Tämän teeman täyttääkseen on pelisi käytettävä sekä musiikillisesti että peliäänillisesti pelaajan lumoavia ääniä. Äänimaailman on siis kutouduttava erinomaiseksi kokonaisuudeksi, joka imaisee pelaajan mukaansa. Pelkän hyvän musiikkikappaleen käyttökin voi siis riittää tähän. Arvostelijat päättävät henkilökohtaisesti, täyttääkö peli heidän mielestään "visuaalisen lumouksen" kriteerit. Tässä teemassa ei siis ole ennaltamainittuja ehtoja, vain suuntaa-antava kuvaus.
 

Osallistuminen


Kilpailuun osallistutaan lähettämällä viesti foorumille tehtyyn "Kevätskaba 2012 Osallistumisaihe":n. Kyseiseen aiheeseen ei saa lähettää mitään muita viestejä kuin oman osallistumisesi (turhat viestit poistetaan välittömästi). Voit halutessasi muokata ja kirjoittaa viestiisi kilpailun aikana projektin etenemiseen liittyviä tietoja. Kun pelisi on valmis, lisäät sen Game Maker Suomen peliarkistoon ja täytät kaikki lomakkeen sarakkeet ja lisäät linkin osallistumisviestiisi aiheessa.

Jos haluat vetäytyä kilpailusta otat yhteyden johonkin foorumin ylläpitäjistä ja pyydät heitä poistamaan viestisi osallistumisketjusta.

Myös tiimillä osallistuminen on mahdollista. Silloin jonkin tiimin jäsenistä on lähetettävä osallistumisensa aiheeseen, ja korostan: vain yhden jäsenenen. Osallistumisviestissä voi mainita muut tiimin jäsenet, mutta periaatteessa tiimi osallistuu pelillä aivan kuten yksittäishenkilöt. Jos tiimi voittaa kilpailun, he ovat itse vastuussa rahojen jaosta: me toimitamme rahat ainoastaan heidän kertomalleen tilille.

 

Arvostelu


Kilpailussa arvostelijoina toimivat seuraavat henkilöt:

  • Micco
  • Konsta
  • SoulWeaver
  • Swast

Jos haluat tulla kilpailuun tuomariksi lähetä minulle yksityisviesti foorumilla. Jos en vastaa viestiisi muutaman päivän sisällä sinua ei olla hyväksytty kilpailun tuomariksi. Tuomarilla on hyvä olla aikaisempaa kokemusta pelien arvostelusta sekä kohtuulliset taidot Game Makerin kanssa. Hänen täytyy myös kyetä kirjoittamaan laadukkaita arvosteluita.

Tuomarit eivät saa itse osallistua kilpailuun. Jos kuitenkin joku tuomariksi ilmoittautunut henkilö haluaa osallistua, hän voi ottaa minuun tai johonkin muuhun ylläpitäjään yhteyttä ja poistamme hänet listalta.

Arvostelussa peli saa arvostelijalta maksimissaan 120 pistettä. Jos peli ei noudata mitään Teemat-aliotsikossa ilmoitettua teemaa, se voi kuitenkin voittaa kilpailun, sillä teematonkin peli voi saada 100 pistettä.

0-100 pistettä annetaan pelille seuraavien kategorien mukaan:

  • Grafiikka (15 pistettä). Pelille ansaitsee noin viisi pistettä jos sen graafinen tyyli on edes välttävästi yhtenäinen ja graafiseen toteutukseen on nähty välttävästi vaivaa ja jos grafiikoita ei olla kopioitu mistään. Noin kymmeneen pisteeseen luokitellaan peli, jonka graafinen toteutus on yhtenäistä, sulavasti toimivaa, värimaailmaltaan kohtalaisen hyvää sekä toimivaa. Kymmenestä viiteentoista pisteeseen luokitellaan vain ne pelit, joiden graafinen tyyli on arvostelijan mielestä erittäin omaperäinen, tyyliltään uniikki sekä yhtenäinen, silmiä miellyttävä ja toimiva. Lisäpisteitä kategoriassa voi ansaita hyvällä animoimisella, efekteillä, sekä graafisesti hyvin ja selkeästi toteutetulla käyttöliittymällä.
  • Äänet ja musiikki (15 pistettä). Peli ansaitsee yhdestä viiteen pisteeseen jos siinä on äänet, mutta ne eivät luo yhtenäistä äänimaailmaa ja poikkeavat tyyliltään hyvin paljon. Viidestä kymmeneen pisteeseen luokitellaan pelit, joiden äänimaailma on hyvä, musiikkiraita suhteellisen pitkä ja jos se ei rasita korvia lainkaan. Myös äänien voimakkuuden on oltava tarkkaan suunniteltu ja äänien oletetaan luovan "ärsyttämättömän" pelikokemuksen. Kymmenestä viiteentoista pisteeseen pääsee pelit, joiden äänet ovat uniikilla tavalla omaperäisiä sekä ne luovat rikkoitumattoman äänimaailman, joka tarkoittaa käytännössä sitä, ettei pelaaja enää huomaa ääniä, vaan ne toimivat pelin kanssa niin hyvin yksiin että niistä tulee vain ovat täydellinen osa sitä. Lisäpisteitä kategoriaan ansaitsee käyttämällä pelin teemaan sopivia musiikkeja sekä jos itse toteuttaa äänet tai musiikit.
  • Pelattavuus (25 pistettä). Peli voi saada yhdestä kymmeneen pisteeseen jos sen pelattavuus takkuilee ja jättää asioita epäselväksi. Jos näppäinten asettelu on huonosti suunniteltu, pelin rytmitys on välttävä ja uudelleenpelattavuusarvo on huono sen mahdollisuudet ansioitua yli kymmeneen pisteeseen ovat pienet. Kymmenestä kahteenkymmeneen pisteeseen luokitellaan sellaiset pelit, joiden pelattavuus on sulavaa. Keskiluokkainen pelattavuus tarkoittaa siis sitä, että pelaajalla on myös mahdollisuus vaikuttaa ja muokata pelattavuutta itselleen sopivaksi - eli pelattavuudessa on joustavuutta. Parhaan pistemäärän voi saada peli, jonka pelattavuudessa on käytetty luovuutta ja se on ennaltanäkemätön, uniikki sekä helposti lähestyttävä ja erittäin sulava. Lisäpisteitä pelattavuuskategoriaan ansaitsee, jos projektin pelattavuudessa on selkeästi jokin "oivallus".
  • Idea (10 pistettä). Jos arvostelijan mielestä peli noudattaa jotain selkeää, yhtenäistä sekä toimivaa ideaa antaa hän Idea-kategoriasta korkeat pisteet. Kuitenkin, jos pelisi idea on keskeneräinen, yksinkertaisesti huono tai aivan liian ylikäytetty etkä tuo siihen mitään uutta, annetaan kategoriasta huonot pisteet. Jos pelissä oivalletaan selkeästi uusi idea tai kehitetään jotain täysin uutta, siis ennennäkemätön peli, voidaan idea-kategorian pisteitä laajentaa Yleinen toteutus -kategoriaan.
  • Yleinen toteutus (20 pistettä). Yleinen toteutus -kategoria kattaa siis kaiken, mitä pelissä on. Jos pelissä on esimerkiksi erinomainen tarina, voi siitä palkita tässä kategoriassa muutamalla pisteellä, tai jos tarina on aivan sensaatiomainen voi antaa kategoriasta jopa täydet pisteet. Myös esimerkiksi audiovisuaalisesti kehnoa ja pelattavuudeltaan huonoa peliä voi palkita tässä kategoriassa jos se on todella addiktoiva. Yleinen toteutus -kategoria palkitsee peliä myös siitä, jos sen kaikki eri osa-alueet (pelattavuus, grafiikka, äänet ja musiikki, idea) ovat hyviä ja luovat hyvän kokonaisuuden.

Pelien arvostelu aloitetaan heti kilpailun päätyttyä, ja sen jälkeen tuomarit eivät saa ladata mahdollisesti päivitettyjä tai muutettuja versiota ja ottaa niitä arvostelussaan huomioon. Arvostelut ovat lähetettävä Osallistumisaiheeseen viikko kilpailun päättymisen jälkeen. Arvosteluita ei odoteta, joten kilpailun voittaja tullaan julkaisemaan arvostelujen palauttamispäivänä valmiina olevien arvostelujen perusteella.

 

Palkinto


Kilpailun voittaja (eli eniten pisteitä saaneen pelin tekijä) palkitaan viidelläkymmenellä eurolla. Eurot siirretään voittajalle PayPal-voittopottitililtämme, joten esimerkiksi kirjekuoreessa rahojen lähettäminen ei välttämättä ole mahdollista.

Kilpailun toiseksi tullut saa palkinnoksi kaksikymmentä euroa, mutta vain jos kilpailussa on yli neljä pelillä osallistunutta kilpailijaa.

Kaikki pelillä kilpailuun osallistuneet käyttäjät saavat myös itselleen uniikin badgen.

 

Muuta

 

Kilpailuun liittyviä ehdotuksia sekä pistekategorioiden tasapainottamisehdotuksia ynnä muuta sellaista otetaan avokäsin vastaan. Kokeilemme nyt ensimmäistä kertaa ikinä tätä uutta kilpailukonseptia jota tulemme käyttämään Kevätskabassa ja Syysmittelössä. Toivomme siis yhteistyöllä saavamme aikaan mahdollisimman toimivan ja käyttökelpoisen kisakonseptin.

 

- Ylläpito kiittää

 

Kommentit (6)
  • Swast@ Jep, tällaisia aivopieruja pelkäsinkin. Varsinkin nyt kuumeessa sellaisia luiskahtaa hyvinkin helposti tuonne. Korjailenpa tuota.
    #6: Samppu | 02.04.2012 22:28 - 6 vuotta sitten
  • Tuossa artikkelissa on muuten aivopieru kohdassa Visuaalinen lumous. Visuaalisuus = jotain näkyvää, mutta kategorian aihe on äänimaailma.
    #5: Swast | 02.04.2012 22:14 - 6 vuotta sitten | +2
  • Tarkensin asiaa foorumilla olevassa Keskusteluaiheessa. Tässä lainattu viesti: "Kyllä saa. Kikkailemalla tuon teeman pystyy suorittamaan melko ovelasti, mutta jos peli ei enää näytä neljän värin peliltä voi arvostelija jättää pelisi teeman ulkopuolelle ja näin voit menettää ne viisi pistettä joihin ehkä pyrit."
    #4: Samppu | 02.04.2012 22:10 - 6 vuotta sitten
  • Voisitteko tarkentaa tuota väri juttua. Saako pelissä olla esim. eri sävyisiä vihreitä värejä, ja saako varjostuksia käyttää? Vaan pitääkö grafiikoiden olla esim. EBAsta tuttua olevaa "yksiväristä" grafiikkaa..?
    #3: Mattie | 02.04.2012 22:08 - 6 vuotta sitten
  • Onnea skabaan, osallistujat!
    #2: Swast | 02.04.2012 21:59 - 6 vuotta sitten
  • HUOM! Tämä on vielä kesken. Jouduin julkaisemaan sen keskeneräisenä koska jostain syystä uutisten piiloittaminen ei vielä toimi. Sitä siis fiksaillaan vielä hieman.
    #1: Samppu | 02.04.2012 21:52 - 6 vuotta sitten