Tai rekisteröidy jo tänään!
Sivuja: [1] 2 3

Pixelia

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Aloitusviesti: 03. Helmikuu 2017, 21:48 (muokannut TheHeroOfNoOne 03. Helmikuu 2017, 22:03)Peukku ylös +4Peukku alas -0
Tänne tulossa Pixelia-pelin kehityksen tarina. Inspiraationa: RuneScape, Skyrim ja The Witcher + muut upeat pelit.  <3
Olen jo vuoden ajan tätä silloin tällöin vääntänyt, mutta nyt ajattelin panostaa kunnolla ;) ja viedä tämän loppuun asti.
Taukoa voi tulla armeijan ajaksi (lähden ehkä heinäkuussa 2017, viimeistään tammikuussa 2018)  :( , mutta siihen asti kovaa työskentelyä iltaisin ja viikonloppuisin.
Tänne tulee pieniä osia/paljastuksia työni tuloksesta ja Pixelian kehittymisestä.

Kun Pixelia on mielestäni testivalmiina (en ole asettanut deadlinea),
siirrän aiheeni "Keskeneräiset pelit"-kategoriaan, jossa pääsette testailemaan ja kommentoimaan vapaasti.

8| TÄSSÄ VAIHEESSA PYYDÄN, ETTETTE KOVINKAAN ARVOSTELISI SPRITEJÄ/VÄRI MAAILMAA... NE TULEVAT MUUTTUMAAN, KUN OPETTELEN PIXEL-ARTIA. 8|

* pixelia_logo.png (50.27 kilotavua, 674x311 - tarkasteltu 186 kertaa.)
5x
Tykkään
#1: 03. Helmikuu 2017, 22:37Peukku ylös +1Peukku alas -0
Tervetuloa foorumille!
Tykkään
#2: 04. Helmikuu 2017, 12:26Peukku ylös +0Peukku alas -0
Tervetuloa foorumille! Mielenkiintoisen kuuloinen projekti, kuinka laajan pelin oot ajatellu tästä tehdä? Jos inspiraationa ovat tuollaiset pelit niin kuulostaa aika kookkaalta projektilta. Olisi kiva nähdä jotain screenshottia/giffiä itse pelistä jos se on jo siinä vaiheessa  :)
3x
Tykkään
Spoiler

twitter
#3: 04. Helmikuu 2017, 23:44 (muokannut TheHeroOfNoOne 04. Helmikuu 2017, 23:52)Peukku ylös +1Peukku alas -0
Pixelia on siis "pikseli-grafiikka, 2D-platform, RPG, Open world" -peli, jonka miljöö sijoittuu keskiajan fantasia maailmaan, Pixeliaan.
Projektista on tulossa valtavan kokoinen ja haluan ylittää omat rajani ja kehittyä Gml-kielessä sekä erilaisissa menetelmissä tämän projektin aikana.
Annan mielikuvitukseni päästä valloilleen ja luoda ikimuistoisen, tarinapohjaisen seikkailupelin, josta ei tekeminen ihan hetkessä lopu kesken eikä peli tuntuisi pitkäveteiseltä.

Tänä viikonloppuna olen korjannut ja kehittänyt crafting systeemiä, tarkemmin ottaen forgea.
Vasemmalla puolella näkyy inventaariosta filteröity lista materiaaleista, joita klikkailemalla pystytään syöttämään reseptejä ja craftaamaan/sulattamaan uusia materiaaleja.
Olen myös lisännyt ominaisuuden, ettei reseptiä tarvitse syöttää oikeassa järjestyksessä, kunhan materiaalit ovat oikeat:
(Ps. kirjoitusvirheet ovat korjattu materiaalien nimissä tämän julkaisun jälkeen...)

* crafting_forge_1.gif (709.95 kilotavua, 800x346 - tarkasteltu 210 kertaa.)
4x
Tykkään
#4: 06. Helmikuu 2017, 11:25Peukku ylös +0Peukku alas -0
Uuu.. very nice. Täytyykin kopioida idea heti :D Pistä pajon shotteja ja giffejä ainakun postaat niin mielenkiitosta seurata  (y)
1x
Tykkään
#5: 06. Helmikuu 2017, 19:18Peukku ylös +0Peukku alas -0
Maanantai päivän chillailua kalastuksen parissa... mikä voisikaan olla rauhoittavampaa uuvuttavan ja työntäyteisen päivän päätteeksi.  8-)

* fishing_1.gif (225.32 kilotavua, 272x160 - tarkasteltu 206 kertaa.)
8x
Tykkään
#6: 12. Helmikuu 2017, 17:26Peukku ylös +2Peukku alas -0
Mennenä viikkona olen lisännyt muutamia uusia ominaisuuksia Pixeliaan.  ;)
Esimerkkinä esittelen inventaarion haku-toiminnon:
- Ensin vaihdan nuoli-näppäimillä sivua, jotta näen, mitä kaikkea inventaarioni sisältää
- Seuraavaksi syötän hakukenttään haluamani sanan tai tavun tai esineen koko nimen ja painan 'Enter'
- Inventaarion filtteri poimii näkyviin ne itemit, joissa kyseinen hakusana ilmenee, tällä kertaa löytyy "Healing potion" (Page 2) hakusanalla "potion"
- Jos jätän hakukentän kokonaan tyhjäksi ja painan 'Enter', näkisin koko inventaarioni sisällön uudelleen

Sain tämän kehitys idean Skyrimistä  *->, sillä repussani oli aina pitkät listat tavaraa ja listaa piti rullata rasittavan pitkään, jotta lopulta löytäisin etsimäni esineen.  :???:
Hakukenttä on hyödyllinen pitkiä listoja lukiessa, kunhan vain tietää, mitä etsii.   <3

* inventory_filter_1.gif (861.54 kilotavua, 800x384 - tarkasteltu 193 kertaa.)
6x
Tykkään
#7: 21. Helmikuu 2017, 19:17 (muokannut TheHeroOfNoOne 02. Maaliskuu 2017, 01:02)Peukku ylös +0Peukku alas -0
Iski inspiraatio piirtää, olisikohan tässä pelin ensimmäinen loppuun viety puu, omilla taidoillani.
Värimaailman olen suunnitellut pitää enimmäkseen kirkkaana.

Lisäsin toisenkin puun esimerkiksi. [Updated]

* spr_oak_tree.PNG (5.18 kilotavua, 484x579 - tarkasteltu 146 kertaa.)

* spr_spruce_tree.PNG (26.26 kilotavua, 635x769 - tarkasteltu 136 kertaa.)
5x
Tykkään
#8: 20. Huhtikuu 2017, 10:02 (muokannut Mattie 27. Huhtikuu 2017, 17:05)Peukku ylös +2Peukku alas -0
Onko projekti vielä käynnissä? :o Olin missannut viimeisimmän päivityksen. Ihan hyvän näköisiä puita, tosin jos saan hieman kritiikkiä heittää niin ainakin lehtipuulla näyttää olevan kaksi eri valonlähdettä lehdistölle ja rungolle. Väreihin suosittelisin lisäämään hieman hue-shiftingiä, tällä hetkellä värit on hieman tylsiä. Toivottavasti et pahastu ku tein pienen editin josta näet mitä meinaan:

Tässä on säädetty nopeasti pelkästään värien sävyjä, koskematta saturaatioon/kirkkauteen. Sun haluaman kirkkauden voi silti säilyttää. tässä yks hyvä video aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=QhgSM_tnPM4

edit. tässä myös hyvä esimerkki aiheesta:
https://twitter.com/Namatnieks/status/857594761330425859
1x
Tykkään
Spoiler

twitter
#9: 30. Huhtikuu 2017, 18:08 (muokannut TheHeroOfNoOne 30. Huhtikuu 2017, 18:09)Peukku ylös +3Peukku alas -0
Hei kaikki!  Pahoittelen etten ole kahteen kuukauteen julkaissut mitään. En todellakaan ole lopettamassa projektiani.

Valmistuin kaksi viikkoa sitten ammattiopistosta ja tähän loppukiriin minun oli panostettava enemmän kuin mihinkään muuhun.

Myös projektissa on tapahtunut muutoksia, kun Gamemaker Studio 1:n tuki lakkasi molemmilla tietokoneillani, joten jouduin ostamaan Gamemaker Studio 2:n.
Eli tämä tarkoitti sitä, että importtasin GMS1:stä projektini GMS2:een ja olen joutunu opiskelemaan GMS2:sta. Ja kaikkihan tietävät, että ohjelmiston uuteen vaihtaminen ei aina suju toivotulla tavalla.
GMS2:ssa projektin importtaaminen on toteutettu suurimmaksi osaksi toimivasti, mutta uusien ominaisuuksien myötä jotkin vanhat funktiot eivät toimineetkaan tai niiden rakenne muuttui.
Koodin sulauttaminen on vienyt minulta aikaa.  :/

Kiitos Mattie vinkeistä, mutta minulla on kovat piipussa. Tämä väriehdotelma kuuluu minun mielestäni yleiseen pixeli-grafiikan templateen, ja suunnitelmissa on luoda jotain uutta.
Minun väittämä voi kuulostaa oudolta ja naurettavalta, mutta tulette näkemään mitä tarkoitan kun julkaisen Pixelian.
Kun saan luotua enemmän mm. tavaroita, koristeita ja hahmoja, ja kun pelin ensimmäinen askel: toiminnallisuudet ovat viety pidemmälle ja nykyistä koodia on paranneltu, aloitan suunnittelemaan pelin visuaalista ja audio puolta.

Lupaan julkaista uusia toiminnallisuuksia ensiviikon alussa. Kiitos kaikille mielenkiinnostanne Pixeliaa kohtaan, se motivoi minua suuresti.  <3
1x
Tykkään
#10: 30. Huhtikuu 2017, 18:26Peukku ylös +0Peukku alas -0
Kiva kuulla että projekti on hengissä, ootan mielenkiinnolla että mitä uutta aiot luoda.  (y)

ja onnea valmistumisesta btw(:
Tykkään
Spoiler

twitter
#11: 02. Toukokuu 2017, 11:30Peukku ylös +1Peukku alas -0
Pixelia projektissa en käytä Gamemakerin omia fysiikoita, vaan yritän itse koodata toimivat fysiikat ja tähän asti kaikki näyttää ihan hyvältä.
Tässä pieni demo laatikon fysiikoista, kun pohjan alla ei ole tarpeeksi tukea.

* Physics_crate.gif (285.7 kilotavua, 302x312 - tarkasteltu 177 kertaa.)
2x
Tykkään
#12: 02. Toukokuu 2017, 12:00 (muokannut TheHeroOfNoOne 02. Toukokuu 2017, 12:02)Peukku ylös +2Peukku alas -0
Minulla on sellainen kutina, että dialogi-systeemi tulee olemaan hiukan hankala suunnitella, kun jokainen valinta (A,B,C...) vaikuttaa tarinaan ja jokainen eri valinta johtaa eri dialogiin.
Tässä demossa poimin tyhjän pullon ja avaan simppelin dialogin, ja täytän pullon vedellä.

Tärkeintä koodaamisessa on pitää funktiot mahdollisimman selkeinä ja optimoituina, sekä sellaisina että uusien asioiden (tässä tapauksessa dialogien) lisääminen onnistuisi mahdollisimman vähällä käsityöllä, ja ettei
liian moneen scriptiin tarvitsisi kirjoittaa asioiden tietoja. Tämä olisi tavoite ja inventaario-systeemin koodaamisessa onnistuin mielestäni todella hyvin.

Erään kymmeniä vuosia ohjelmoinnin parissa työskennelleen tokaisu/sanonta kuuluu näin:
"Insinöörit ovat niitä, jotka osaavat kirjoittaa monimutkaisia funktioita, mutta kova jätkä on se, joka osaa yksinkertaistaa asiat."

* Fill_empty_flask.gif (847.68 kilotavua, 800x136 - tarkasteltu 186 kertaa.)
3x
Tykkään
#13: 02. Toukokuu 2017, 19:07Peukku ylös +0Peukku alas -0
Näyttää jo aika henkevältä pelinalulta! Nuo leijailevat laatat vielä tosin pistää silmään. Ehkä olet jo saattanut suunnitellakin, mutta vaikkei noiden alle laittaisikaan lisää solidia maata, kannattaa aukot täydentää edes taustatiilillä varsinkin, kun pelimaailma noin muutenkin näyttää edustavan jonkinlaista realismia.
Tykkään
#14: 21. Toukokuu 2017, 12:00 (muokannut TheHeroOfNoOne 21. Toukokuu 2017, 12:02)Peukku ylös +0Peukku alas -0
Hei Woffelson, kiitos vinkistä, minä olen jo hahmotellut miten tulen nuo blockit asettelemaan. Tässä vaiheessa pelinsuunnittelua käytän testihuoneita, jotka ovat vain väliaikaisia, ja niissä saattavat tavarat olla hujan hajan.

Projektini ei ole parin kuukauden "tauon" jälkeen lähtenyt etenemään toivotulla tavalla. Kun toisen asian saa toimimaan, niin toinen hajoaa, enkä tässä viittaa omaan koodiini, vaan käyttämiini ohjelmistoihin.  :/
Kerrataan vähän:
Gamemaker Studio 2:n julkaisun jälkeen minulla oli ongelmia GMS1:n kanssa, ja lopulta jouduin ostamaan tuon GMS2:n.
Jotta sain siirrettyä projektini uuteen alustaan, oli asioiden kanssa säädettävä aika reippaasti, ja tietty opiskella uusia funktioita ja mekaniikkoja.
No lopulta sitten sain projektini toimimaan, ja kuvittelin pääseväni työstämään sitä eteenpäin. Mutta ei...  <_<

Tämän hetkinen tilanne:
Pahoittelen, jos kuullostan pessimistiltä, mutta näin asiat ovat.
GMS 2 on uusi julkaisu, eikä tietenkään ei ihan lopullisesti optimoitu ja karsittu bugeista. Tällä hetkellä tietokoneellani on 2x GMS2:sta, sillä usein kun yritän kirjautua sisään, niin ohjelma heittää erroria, ettei saa yhteyttä servereihin.  :S
Toinen näistä on Steamin kautta ja toinen ladattu selaimesta, ja molemmat heittävät erroria ja toimivat satunnaisesti. Välillä käy tuuria, että toinen toimii, kun toinen ei. Siksi minulla on niitä kaksi.

GMS ei ollut ainoa ohjelma, joka teki päivityksiä. Käyttämäni versionhallintaohjelmat: SourceTree ja Git, tekivät myös päivityksiä.
Nämäkin ohjelmat eivät ole viimeaikoina toimineet enää kunnolla: commitit (eli tehdyt muutokset) eivät aina mene perille pilveen, tai menevät vain osittain.  :'(
Huomioikaa, etten tällä julkaisulla kysele apua, sillä olen jo ottanut yhteyttä ohjelmistojen tarjoajiin ja selaillut internettiä.

Olen kuitenkin jotain saanut vännettyä: lisäsin peliin uusia materiaaleja, joista voidaan craftata myöhemmin aseita ja armoreita.
Monet näistä materiaaleista saattavat olla monelle tuntemattomia, ja monet niistä ovat ihan oikeasti olemassa. Tällä halusin peliini jotain erilaista.

Toivottavasti jatkossa helpottaisi, ja pääsisin työstämään Pixeliaa täydellä höyryllä eteenpäin.

* ingots.png (7.08 kilotavua, 357x683 - tarkasteltu 155 kertaa.)
Tykkään

Sivuja: [1] 2 3