Tai rekisteröidy jo tänään!
GameDev Suomi GameDev Suomi Kilpailut
Syysmittelö 2016: Arvostelut & äänestys
Sivuja: [1]

Syysmittelö 2016: Arvostelut & äänestys

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Aloitusviesti: 02. Marraskuu 2016, 18:46Peukku ylös +0Peukku alas -0



Yleisöäänestys ja tuomareiden arviot
Yleisöäänestys toimii samalla tavalla kuin viimeksikin, lukaise ohjeet läpi ja anna äänesi kuulua! Tälläkertaa samaan topiciin myös tuomarit postaavat viralliset arvionsa.


Tuomaristo
Kisassa tuomareina toimivat seuraavat henkilöt:
  • Poizen
  • Hessu
  • Morderca


Äänestysohjeet
1. Lataa kaikki pelit
2. Testaa kaikki pelit
3. Lähetä tähän aiheeseen selkeästi viesti, josta ilmenee kaikki pelit parhausjärjestyksessä parhaimmasta huonoinpaan.

Esimerkkipostaus:
Lainaus käyttäjältä: Jörgen Tötterström
1. Super mega death racing 3D
2. Eeppinen tappelu peli
3. Balls adventure
4. Mun eka peli
5. top down räiskintä
4. Äänestys suoritettu!


Kisaan osallistuvat pelit
- Hallowiingeim Remastered (cykachu)
- Critter Mayhem (Mattie & Eley)
- HalloweenRun (Peljätty Miksu)

Muuta jännää tietoa
- Äänestysaikaa on viikko + kuluvan viikon päivät. Äänestysdeadline on täten 13.11. Kello 23:59:59.
- Mikäli tuomariarviot myöhästyvät pahasti, saa äänestää tuomareiden arvioiden saapumiseeen saakka
- Vain tässä aiheessa olevat äänestysviestit otetaan huomioon!
- Ei jaettuja sijoja, keksi järjestys
- Pisteitä voi antaa, mutta niitä ei huomioida laskennassa
- Listaa kaikki pelit! Muuten äänesi ei ole validi!
- Tuomarit eivät saa osallistua tähän yleisöäänestykseen
- Kun äänestysaika on loppunut, tulisi tuomarienkin arvostelujen olla julki. Tämän jälkeen lasken pisteet, dokumentoin laskutavan kuten viimekin kerroilla. Laskentametodi on sama.
- Palkintojenjako sitten kun voittajat selvillä
- Kilpailuun osallistuneet saavat äänestää, mutta omaa peliä ei saa listata, ja jos listaa niin sille ei itseltään pisteitä laskennassa heru

Tähän aiheeseen ainostaan validit äänestysviestit, sekä tuomareiden arviot! Muut viestit tullaan poistamaan! Jos arvostelet pelit epävirallisena tuomarina, voit julkaista arviosi täällä, kunhan jostain päin viestiä löytyy selkeästi tuo äänestämiseen vaadittava lista!
Tykkään
Spoiler




#1: 03. Marraskuu 2016, 17:00Peukku ylös +0Peukku alas -0
1. HalloweenRun (Peljätty Miksu)
2. Hallowiingeim Remastered (cykachu)


Testasin pelejä nopeasti ja tässä hieman palautetta peleistä:

Hallowiingeim Remastered, cykachu
Spoiler
+ Ok musiikki, joka ei ole itse tehty
+ "You lose today" teksti

- Liikkuminen lähes mahdotonta. Ruutu tärisee ja seiniin jumittaa kiinni
- Miksi peli sammuu kuollessa?
- Vihuja lähes mahdoton väistää kun ne lähtee seuraamaan
- Musiikin volume kasvaa ja soundtrack kuuluu monena päällekäin??
- Huono kenttäsuunnittelu
- Grafiikat tylsät
- Kisan teema ei toteudu vaikka peli taitaakin sitä tavoitella

HalloweenRun, Peljätty Miksu
Spoiler
+ Kivat grafiikat ja animaatiot
+ Kenttädecoraatiot vaihtelee, mukava lisä
+ Vesisade
- Ei ääniä/musiikkia
- Liikkuminen todella vaikeaa, hahmo liukuu liikaa ja ilmassa on liian vähän kontrollia
- Wall jumpia on todella vaikea käyttää. En keksi järkevää syytä sille että miksi sille on oma nappi
- Kissan ja viikatemiehen spawnaaminen toimii välillä tosi randomisti
- Olisi kivempi pelata useampaa lyhyttä kenttää joissa vaikeustaso kasvaisi sopivaa vauhtia, eikä yhtä pitkää mitä ei millään pääse läpi

Tykkään
Spoiler
     

 

twitter
#2: 05. Marraskuu 2016, 11:55Peukku ylös +0Peukku alas -0
1. Critter Mayhem
2. Hallowiingeim Remastered
Tykkään
Spoiler
#3: 08. Marraskuu 2016, 20:43 (muokannut Reaktori 08. Marraskuu 2016, 22:13)Peukku ylös +1Peukku alas -0
Tässä jonkinlaiset epäviralliset arvostelut kisapeleistä. Lopussa sijoitukset.

Hallowiingeim Remastered
cykachu

Yksinkertainen ja hyvin lyhytkestoinen peli jossa on tarkoitus kerätä mahdollisimman paljon pisteitä. Grafiikat ovat varsin kelvolliset, sillä värimaailma on sopivan hillitty ja kentän palikat ovat tunnelmallisen näköisiä. Erilaisten peliobjektien kanssa saa käyttää reilusti mielikuvitusta, sillä on vaikea sanoa mitä ne esittävät. Oletan että pelaaja on jonkin sortin humanoidi joka katsoo aina ylöspäin ja jolla on taskulamppu. Pisteitä tuottavat ruskeat nelikulmiot lienevät arkkuja kultaisine lukkoineen ja valkoiset ympyräparit tuovat mieleeni pac-manin haamujen silmät.

Vaikka grafiikoissa ei olekaan mitään valittamista, ei peliä ole kovin mukava katsella. Pelaaja hahmo tärisee holtittomasti törmäillessään ahtaissa käytävissä, ja samoin tekee kamera, tehden ruudun tuijottamisesta tuskallista.

Äänimaailma on hyvin yksinkertainen. Pelissä on vain yksi, joskin ihan hyvä, musiikkiraita. Harmillisesti musiikki alkaa vähitelleen toistua useita kertoja päällekkäin, tehden peliäänten kuuntelemisesta tuskaa.

Harmillisesti bugit piinaavat sitä vähää pelattavaa mitä pelissä on. Tarkoitus olisi ohjata taskulamppuolentoa ympäri pienehkön sokkelon ja kerätä arkkuja samalla väistellen haamusilmiä. Tämä tapahtuu klikkaamalla hiirellä siihen suuntaan mihin haluaa hahmon kulkevan. Ikävä kyllä taskulamppuolennolla on vaikeuksia olla tärisemättä hullun lailla törmätessään seinään. Joskus seinä saattaa antaa hieman periksi ja taskulamppuolento sujahtaa puoliksi sen sisään, eikä välttämättä pääse sieltä enää pois. Onnistuneen ohjastuksen seurauksena saattaa pelaaja onnistua keräämään arkkuja joista saa pisteitä. Uusia arkkuja ilmestyy lisää sitä mukaa kun saa vanhoja poimittua. Haamusilmät koittavat kuitenkin tuhota pelaajan kulkemalla tätä kohti. Kun haamusilmät lopulta osuvat pelaajaan, peli sammuu. Peli olisi huomattavasti viihdyttävämpi jos pelaajan kontrollointi olisi sulavampaa.

Yhteenveto: Vaikuttaa hyvin keskeneriseltä aloitteilijan peliltä. Kyllähän tästä ihan hyvän saisi jos vaan jaksaisi työstää. Kisan kaksi muuta peliä painivat kuitenkin ihan eri sarjassa.

Critter Mayhem
Mattie & Eley

En harmi kyllä löytänyt tähän hätään kaveria jonka kanssa pelata, joten pelailin sitten yksin. Verkkomoninpelin olisi ollut hyvä ominaisuus. Grafiikat ovat oikein miellyttävät. Värimaailma on mukavan hillitty ja niin eläinhahmot kuin taustatkin näyttävät mahtavilta. Räikeät hahmot on helppo erottaa hailakasta taustasta. Pidin paljon myös partikkeleista joita on käytetty monipuolisesti. Veriefekti on mielestäni vähän hassu ja turhan kirkas. En myöskään aivan kauheasti pitänyt nelikulmaisista räjähdyksistä tai munista, jotka osoittautuivatkin piikeiksi. Yleisesti ottaen kuitenkin erinomaista työtä.

Ääniefektejä on hyvin kaikille toiminnoille ja niiden voimakkuus on hyvin tasapainossa, lukuun ottamatta ehkä laskeutumisen ääntä, joka on mielestäni turhan voimakas. Musiikki on omaan makuuni hieman turhan kovalla, joten olisi kiva jos sitä voisi säätää. Musiikki on mielestäni turhan hidastempoinen peliin, enkä oikein muutenkaan pitänyt siitä.

Peli on tylsää pelattavaa, eikä tarjoa lainkaan haastetta tai uudelleenpelattavuusarvoa. Kenttiä on tasan yksi ja sekin on pieni. Tempo on aika hidas, toisen pelaajan luo siirtyminen voisi olla nopeampaa. Aseiden suurimpia eroja on se, että toisilla voi tappaa itsensä ja toisilla ei.

Yhteenveto: Audiovisuaalisesti hieno, mutta pelinä tylsä.

Ja nyt voin taas vaihteeksi vähän kritisoida tapaa jolla pelejä on yleensä tapana arvostella edes kunnolla kokeilematta. On aika turhauttavaa kun omaa peliä arvostellaan hyvin pintapuolisen vilkaisun perusteella. Oikeasti siis pelasin peliä myös kaverin kanssa ja pelikokemus oli hyvin erilainen.

Ei peliä siltikään kovin kauaa jaksanut pelata, mutta ainakaan nopeudesta ja haasteesta ei ollut pulaa oikeaa pelaajaa vastaan. Peli kaipaisi enemmän taktisia vaihtoehtoja vastustajan voittamiseksi. Oman hahmon löytäminen kuoleman jälkeen tuotti kaverilleni ongelmia koska hahmon ulkonäky vaihtui. Aseista oli vaikea sanoa mitä ne ampuivat ulkonäön perusteella, joten respawnin jälkeen oli syytä aina ampua testilaukaus asetyypin varmistamiseksi. Tuki vielä useammalle pelaajalle, enemmän tapoja tuhota vastustajat (esim. päälle hyppääminen, erilaisten ansojen aktivointi) ja lisää kenttiä niin tästä tulisi hauska peli pelattavaksi kaveriporukalla. Ihan hauska pikkupeli joka tapauksessa.

Todellinen yhteenveto: Audiovisuaalisesti hieno, vauhdikas pikkupeli kaverin kanssa pelattavaksi. Kärsii sisällön puutteesta.

Edit: Selvyyden vuoksi selitän vielä mikä ihmeen yhteenveto/todellinen yhteenveto temppuilu tässä on. Halusin siis vain esimerkin kautta korostaa sitä kuinka ankeaa on saada pelistä palautetta jos arvostelija ei ole kunnolla pelannut peliä. Tämä on ainakin minua harmittanut useammankin pelin kohdalla ja toivoisin että myös tuomarit kiinnittäisivät tähän enemmän huomiota. Minulla ei ole mitään Mattien ja Eleyn peliä vastaan.

HalloweenRun
Peljätty Miksu

Haastava tasoloikka halloween teemalla. Grafiikat ovat mielestäni hyvät, mutta tausta tuntuu turhan autiolta ja kenttä koostuu lähinnä leijuvista maapalikoista. Värimaailma on ehkä hieman turhankin värikylläinen ja lämpimän maaston ja kylmän taustan kontrasti on turhan korkea. Värimaailma tukee kuitenkin hyvin pelin halloween-teemaa ja spritet näyttävät hyviltä.

Ääniä pelissä ei harmillisesti ole lainkaan.

Pelattavuus on melko yksinkertaista, mutta sitä vaivaa muutama ongelma. Liikkuminen toimii tasoloikkapeleille ominaiseen tapaan, mutta kissa on harvinaisen liukas ja jatkaa matkaa hyvän matkaa napin painamisen jälkeenkin. Tämä on sinänsä ihan hyvä tapa tuoda haastetta, mutta ongelmaksi muodostuu se että hyppytuntuma on huono. Välillä tuntuu että kissa ei vain suostu hyppäämään. Eritysesti seinähypyn kanssa minulla oli ongelmia ajoitusten kanssa. Välillä kissa ei meinaa jäädä seinään kiinni millään ja välillä taas tarttuu seinään vaikka nappi olisi jo päästetty irti. Äänitehosteet hypylle, laskeutumisella ja seinään tartumiselle auttaisivat parantamaan hyppytuntumaa huomattavasti. Ongelmista huolimatta jaksoin pelata peliä melko pitkään, kiitos kovan haasteen.

Paras taktiikka tuntui olevan hypätä aina ulos kentästä kun haamu pääsi liian lähelle. Näin sai aina ostettua itselleen lisää aikaa muutaman pisteen hinnalla. Pääsin pelin lopulta läpi ja sain 490 pistettä.

Kenttäsuunnittelussa olisi myös parantamisen varaa. Alun kohta tuntui paljon viimeistellymmältä (ja haastavammalta) kuin melko satunnaisen oloinen sienipaikka vähän myöhemmin.

Yhteenveto: Haastava tasoloikka värikkäillä grafiikoilla. Keskeneräisen tuntuinen mutta haastavuudessaan koukuttava. Toteuttaa halloween teeman parhaiten.


Sijoitukset:
Sen mukaan kuinka paljon nautin pelaamisesta.

1. HalloweenRun
2. Critter Mayhem
3. Hallowiingeim Remastered
2x
Tykkään
Tässä oli ennen uljas kokoelma badgeja.
#4: 14. Marraskuu 2016, 20:38Peukku ylös +1Peukku alas -0
Tässä on vasemmalla kädellä tehdyt arvostelut.


== Critter Mayhem ==

Pelattavuus

Kaikinpuolin hassu peli. Selvästi haettu maksimaalista söpöyttä.
Elikkäs tällainen arcade-tyylinen räiskintäpeli kahdelle. Yksinpelimoodi ei ehtinyt kisaan, enkä edes osaa kuvitella mitä se olisi, ellei sama peli tekoälyä vastaan tai joku wave-pohjainen survival. Vai kannattaako sellaiseen edes panostaa, kun moninpeli on tässä asian ydin? Ja se onkin ihan kivaa mättöä. Vaan ei sitäkään loputtomiin jaksa, kun tasoja on vain yksi ja muutenkin sisältöä on suht niukasti. Tämäkin peli melko aikaisessa kehitysvaiheessa.
Pelissä on kiinnitetty eniten huomiota aseisiin. Niitä on monta enemmän tai vähemmän erilaista. Mutta niitä ei kovin helposti erota toisistaan. Pitää aina testata mikä tuliluikku on kyseessä. Niissä on vissiin eriväriset nupit päissä, mutta miksei koko ase olisi erivärinen? Nuppi kertoo myös milloin ase on reloadattu, mikä on kiva touch.
Aseen saa aina randomilla, ja se on keskeinen juttu pelissä. Sillä, kummalle sattuu pidempi range, on selvä etu. Sekään ei ole välttämättä huono juttu. Taidolla on vähemmän merkitystä, mutta se vaan lisää party-pelityylistä intensiivisyyttä. Mutta siihen liittyen, olisiko mielenkiintoisempaa ja dynaamisempaa, jos kentällä olisi myös jotain weapon droppeja? Moottori ei loppupelissä ole hirveän erikoinen tai skilliä vaativa, joten jotkut hauskat ekstrajutut sopisi kuin nyrkki silmään (ks. Smash Bros. tai muu party game). Nyt on melko basic level, basic aseita. Kaikilla aseillahan on aika sama funktio, vähän eri range tai nopeus. Grenade launcher ehkä erikoisin ase, mutta se taas on kömpelö turhake IMO.
Mutta siis yksinkertaisuus ei ole sinänsä pahasta. Se vaan voi vaikuttaa pelin pitkäikäisyyteen, kun strategioita on rajallisesti. Helpoin sisältölisä olisi lisäkentät.
Ja lisää omaperäisiä elementtejä. Sanon näin vaan koska peli on muuten niin hiottu. Toimiva peli, mutta konseptia voisi kehittää johonkin jännään suuntaan.

Spoiler
Viihdyttävyys: 70/100
Addiktoivuus/uudelleenpelattavuusarvo: 70/100
Pelimekaniikat: 83/100
Laajuus: 20/100
Monipuolisuus: 37/100
Kontrollit/käyttöliittymä: 90/100
Bugisuus/bugien kriittisyys: 90/100
Uusi idea: 69/100
Ohjeistus: 99/100
35/50

---
Grafiikka

Maastot ja taustat on hyvin Mattie-tyylistä simplististä pastellipikseliä. Mustareunaiset värikkäät hahmot taas tuo omaa kivaa kontrastia noiden jylhien Alaskan vuoristomaisemien edustalle. Ihan näppäriä partikkelintapaisia efektejäkin löytyy.
Söpöysteema on viety niin pitkälle, että jopa piikit on pyöreitä. <:D

Spoiler
Laatu: 95/100
Yhtenäisyys: 90/100
Monipuolisuus: 75/100
Itsetehty: 100/100
23/25

---
Äänet

Musiikki on ihan ok kait, vaikkei jotenkin ehkä kaikkein sopivinta musiikkia. Ja se voisi olla hiljemmalla. Pistin vähän ajan päästä suosiolla musiikin pois. Hyvä optio.
Hassut ääniefektit sopii mainiosti sööttiysteemaan.
En tiedä oliko musiikki itse tehtyä. Ei käynyt yksiselitteisesti ilmi.

Spoiler
Laatu: 60/100
Yhtenäisyys: 70/100
Monipuolisuus: 70/100
Itsetehty: 50/100
16/25

---
Teemat

Teema: 0/15
Ei sinne päinkään.
Lisähaaste: 0/5

Yhteensä: 74/120


== HalloweenRun ==

Pelattavuus

Keskeneräisyys paistaa kyllä silmään. Ei ääniä, ei menua. Käytännössä vain grafiikat ja moottori on saatu johonkin vaiheeseen ja sitten on tehty yksi testikenttä; tuttu kuvio.
Pelin nimen perusteella odotin jotain enemmän runner-tyyppistä peliä. Ja tässähän hahmo kerää momentumia, mikä vihjaa siihen suuntaan, että ideana oli juurikin joku Sonic-tyylinen juoksusysteemi. Mutta kenttäsuunnittelu on todella tarkkaa tasohyppelyä, mikä ei sovi kuvioon mitenkään. Jatkuvasti täytyy jarrutella jottei lennä liian pitkälle. Pelattavuus on hieman kömpelöä. Ja wall jumpit on tuskaa kaikissa peleissä, ainakin silloin kun ne vaatii muunkin kuin hyppynapin painamista.
Checkpointit on hyvä lisä, mutta niistä on rajallisesti hyötyä, koska viikatemiehen sijainti ei resetoidu, joten respawnissa voi käydä saman tien ohraisesti. Jos tämä on tarkoituksellinen design-päätös, niin on pakko kyseenalaistaa se, kun peli on muutenkin hankala. Tietty sama fiitseri sallii sen, että viikatemiehen houkuttelee ensin vaikka kentän alkuun ja sitten itse respawnaa myöhempään checkpointtiin. Tuolla strategialla pääsin loppujen lopuksi melkein loppuun asti, mutta puhti loppui.
Potentiaalia pelissä on, mutta se kaipaa vielä työtä.

Spoiler
Viihdyttävyys: 41/100
Addiktoivuus/uudelleenpelattavuusarvo: 19/100
Pelimekaniikat: 50/100
Laajuus: 15/100
Monipuolisuus: 20/100
Kontrollit/käyttöliittymä: 45/100
Bugisuus/bugien kriittisyys: 80/100
Uusi idea: 40/100
Runner-idea olisi ollut vähemmän kulunut kuin tosi basic tasohyppely. Ja ehkäpä viikatemies voisi olla jotenkin mielenkiintoisempi elementti eikä vain objekti joka liikkuu kohti.
Ohjeistus: 75/100
22/50

---
Grafiikka

Grafiikka on tosi söpöä. Yhtenäinen tyyli, joka näyttää hyvältä.

Spoiler
Laatu: 80/100
Yhtenäisyys: 90/100
Monipuolisuus: 64/100
Itsetehty: 100/100
21/25

---
Äänet

Äänistä ei voi mitenkään antaa pisteitä, kun sellaisia ei ole.

0/25

---
Teemat

Teema: 10/15
No joo, on selvästi menty teema edellä. Teemakuningas on tässä. Pelimekaniikallisesti peli ei mitenkään ihmeellisesti liity Halloweeniin, paitsi että kuolema on kimpussa.
Lisähaaste: 0/5

Yhteensä: 53/120


== Hallowiingeim Remastered ==

Pelattavuus

Pelaaja heitetään menuitta suoraan toimintaan ihmettelemään pitkin seiniä pomppivaa ukkoa. Hiirellä oli siis ideana kontrolloida? Eli hiiren nappia pidetään painettuna, jolloin hahmo yrittää liikkua kursorin suuntaan. Todella hämärä ohjaussysteemi, ja luultavasti tarkoituksella, lisähaaste mielessä. Haasteessa kuitenkin haetaan point&click-peligenren edustajaa, ja sehän ei tässä toteudu. Ja se ei selitä sitä, miksi pelaaja kimpoilee ympäriinsä. Spritekin katselee koko ajan ylöspäin eikä menosuuntaan. Ei ole panostettu ihan loppuun asti.
Mitää tavoitetta ei ole pisteiden keräyksen lisäksi, joten tavaroiden keräämiseen kyllästyy ennen pitkää vaikka pelissä pysyisikin hengissä. Ja hävitessä peli loppuu yksinkertaisesti show_message-viestiin.
Varsinaista kauhua en kokenut, vaikka lievästi häiritsevä tunnelma saavuttuu kaikella sekavuudella.
Ilmiselviä peliä räjäyttäviä bugeja ei ilmennyt, mutta ukko tuppaa joskus takertumaan seinään.

Spoiler
Viihdyttävyys: 9/100
Addiktoivuus/uudelleenpelattavuusarvo: 0/100
Pelimekaniikat: 3/100
Laajuus: 1/100
Monipuolisuus: 0/100
Kontrollit/käyttöliittymä: 4/100
Bugisuus/bugien kriittisyys: 70/100
Uusi idea: 7/100
Ohjeistus: 50/100
Kontrollit löytyy foorumiviestistä, mutta annan tässä kategoriassa pisteitä siitä kuinka intuitiiviset ne on (tai ei ole), ja onko peliin helppo päästä sisälle.
8/50

---
Grafiikka

Spritet on aika karun näköisiä. Ei ole mitään animaatioita tai vaihtelua maisemissa.

Spoiler
Laatu: 14/100
Yhtenäisyys: 40/100
Monipuolisuus: 6/100
Itsetehty: 100/100
10/25

---
Äänet

Pelissä on yksi musiikki, josta ei kauaa ehdi nauttia kun se alkaa soimaan itsensä päälle (liittyen edellä mainittuun sekavuuteen). En tiedä onko tarkoituksella näin vai onko kyseessä mystinen bugi.
Ääniefektejä ei ole. Äänimaailma olisi IMO hyvin oleellinen elementti kauhupelissä, mutta siihenkään ei oikein ole panostettu.

Spoiler
Laatu: 30/100
Yhtenäisyys: 25/100
Monipuolisuus: 10/100
Itsetehty: 0/100
5/25

---
Teemat

Teema: 5/15
Yrityksestä vähän pojoja.
Lisähaaste: 0/5

Yhteensä: 28/120



Eli:
Koodia: [Valitse]
Critter Mayhem            74/120
HalloweenRun              53/120
Hallowiingeim Remastered  28/120
2x
Tykkään
Spoiler

Sivuja: [1]
GameDev Suomi GameDev Suomi Kilpailut
Syysmittelö 2016: Arvostelut & äänestys
 

Powered by SMF 2.0.11 | SMF © 2006–2009, Simple Machines LLC