Tai rekisteröidy jo tänään!
GameDev Suomi Pelinkehitys Yleinen keskustelu
Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Sivuja: [1] 2 3

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Aloitusviesti: 14. Toukokuu 2016, 12:54Peukku ylös +0Peukku alas -0
Perustin tällaisen aiheen, kun sitä ei täällä ollut.

Huomasin steamissa sellaisen peliohjelmointialustan kuin Godot engine ja olen nyt aloittanut sen opiskelemisen.

Siinä on plussaa se että se on kokonaan ilmainen, ei tarvitse maksaa satasia siitä että saa pelinsä esimerkiksi mobiiliin.

Olen vasta ihan alussa sen kanssa. Youtubesta löytyy opas esimerkiksi breakout-pelin tekoon ilman skriptiä. Toivon että mielenkiinto riittää sen hyvin oppimiseen.
1x
Tykkään
#1: 15. Toukokuu 2016, 10:32Peukku ylös +0Peukku alas -0
Tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta alustalta, kiitoksia kun toit tämän esille. Pitänee syventyä tähän enemmän kesäloman aikana, nyt aluksi harjoittelen ja tutustun tuolla breakout -tutoriaalilla.
1x
Tykkään
#2: 15. Toukokuu 2016, 10:40Peukku ylös +0Peukku alas -0
Tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta alustalta, kiitoksia kun toit tämän esille. Pitänee syventyä tähän enemmän kesäloman aikana, nyt aluksi harjoittelen ja tutustun tuolla breakout -tutoriaalilla.

Ohjelman omat helpot tutoriaalit:

http://docs.godotengine.org/en/latest/index.html

Ja tällähän voi tehdä sekä 2d- ja 3d pelejä.

Tykkään
#3: 19. Toukokuu 2016, 12:57Peukku ylös +0Peukku alas -0
Onko muut koittaneet Javalla devata? Millä olette grafiikat tehneet? Itse olen Swingillä tehnyt, mutta mietin että onko muita ideoita millä grafiikat tehdä?
Tykkään
Lainaus
private double getAlcohol() {
    return this.alcohol;
}
"Pain makes you stronger, tears makes you braver, heartache makes you wiser - and vodka makes you not remember any of that crap."
#4: 19. Toukokuu 2016, 13:50Peukku ylös +0Peukku alas -0
En ole hirveästi Javalla säätänyt, mutta onhan sille ihan pelikirjastojakin, kuten LWJGL.
Tykkään
Spoiler
#5: 20. Toukokuu 2016, 18:48Peukku ylös +0Peukku alas -0
Kiitän Godotin mainostamisesta, vaikuttaa todella mielenkiintoiselta moottorilta, jos vaikka Game Makerista vaihtaisi siihen seuraavien projektien osalta.
2x
Tykkään

#6: 20. Toukokuu 2016, 20:09Peukku ylös +0Peukku alas -0
Godot vaikuttaa myös kenties lupaavimmalta Linux-moottorilta, mihin olen törmännyt. Ainoa vaan, että olen käyttänyt Game Makeria kymmenisen vuotta enkä osaa millään muulla devata/koodata. Eikä devailusta varmaan kohdallani koskaan tule edes pääasiallista harrastusta (ammatista puhumattakaan). Oppimiskynnys voi siten myös olla suuri verrattuna siihen vaivaan, minkä voisin oppimisen eteen nähdä, ellei GM:n ja Godotiin välillä olisi helppo siirtyä (kertokaa ilman muuta kokemuksista, jos siirrytte). Lukiossa kävin tosin myös Python-kurssin, en tosin muista siitä varmaan hölkäsen pöläystä. Jos siis oikein ymmärsin, Godot vaikutti pitävän sisällään jonkin Python-tyyppisen editorin (C++ "ytimensä" lisäksi).

Vaikka lähtisinkin Godot-junaan hitaasti, niin olisi varmaan kiva seurata, jos täälläkin joku julkaisisi jotain projekteja/tutoriaaleja vaikka (ja etenkin) alkeellisia olisivatkin. Varmaan joku Godot workshop jossain tulevaisuudessa voisi myös olla vinkeä, jos joku jaksaisi laittaa pystyyn. Tietenkin foorumilla voisi olla samanlaisia johdatuksia muihinkin moottoreihin/kieliin, jos joku niitä hallitseva sellaisia esittelisi.
1x
Tykkään
#7: 21. Toukokuu 2016, 08:42Peukku ylös +0Peukku alas -0
Godotista sen verran, että juuri nyt minulla ei ole jaksamista tehdä mitään millään alustalla. Lähden ensi tiistaina Espanjaan reiluksi viikoksi, toivottavasti sieltä tulisi motivaatiota.
Tykkään
#8: 21. Toukokuu 2016, 11:25Peukku ylös +0Peukku alas -0
Voisin tässä mainita että itse olen nyt lähiaikoina työstänyt peliprojektia Unitylla yliopistokurssin tiimoilta. Kurssilla tutustutaan pelinkehitykseen peliasiantuntijan näkökulmasta tekemällä pieni peliprojekti ryhmissä. Peli pitää tehdä joko Construct 2:lla tai Unitylla ja meidän ryhmämme päätti käyttää Unitya (ainoa 3D peli koko ryhmässä). Olin joskus pari vuotta sitten kokeillut Unitya mutta en oikein ymmärtänyt siitä mitään enkä päässyt vauhtiin. Nyt kun on yliopisto-opiskelun kautta ihan perus ohjelmointiasiat hallussa niin Unity taipuikin erittäin kivasti, vaikka sitä ei tällä kurssilla lainkaan opetettu. Voin kyllä omasta puolestani yhden keskeneräisen projektin perusteella suositella Unitya, sillä se on oikeasti ollut todella helppokäyttöinen kun osaa jotakin samankaltaista kieltä kuin C#, esim. Javaa. Olen itse ollut koodin lisäksi vastuussa myös pelin graafisesta puolesta ja blenderillä tehdyt modelit ja animaatiot on saatu vaivattomasti käyttöön. Toki usein täytyy hakea netistä apua, mutta sitä on toistaiseksi löytynyt erittäin hyvin.
1x
Tykkään
Tässä oli ennen uljas kokoelma badgeja.
#9: 08. Kesäkuu 2016, 17:51Peukku ylös +0Peukku alas -0
yoyogamesilla on taas kesäale.
Tykkään
#10: 10. Kesäkuu 2016, 21:29Peukku ylös +0Peukku alas -0
Onko muut koittaneet Javalla devata? Millä olette grafiikat tehneet? Itse olen Swingillä tehnyt, mutta mietin että onko muita ideoita millä grafiikat tehdä?
LibGDX
Tykkään
#11: 27. Kesäkuu 2016, 03:38Peukku ylös +0Peukku alas -0

Onko koskaan ollut vaikea valita pelimoottoria? Eräs Dallasin gamedevskenen jäbä näytti tämmöisen kaavan, joka auttaa valitsemaan. IMO aika validi.
3x
Tykkään
:Lasse:
#12: 27. Kesäkuu 2016, 11:35Peukku ylös +0Peukku alas -0
Näyttää validilda ja oikeastaan kyseisen kuvan voisi läimästä jokaiselle aloittelijalle jotka kysyy mistä olisi hyvä aloittaa. Heillä yleensä on jo jokin peli-idea jota väkertää niin saisivat tulta allensa.
Tosin, mielestäni jokainen 2D peli on hyvä tehdä gamemakerilla jos on vain tietotaitoa ohjelmasta ja sen kielestä. Mutta ehkäpä tää on vaan oma mielipiteeni.
Tykkään
Sometimes you just need to be a hero.

Pixel Arttia
#13: 03. Helmikuu 2017, 23:01Peukku ylös +0Peukku alas -0
Contruct 3 pelinteko-ohjelma julkaistaan varmaan tänä vuonna. Luin scirran sivuilta että maksu tapahtuisi subscription -tyyliin, hinta olisi $99/vuosi.
Tykkään
#14: 11. Helmikuu 2017, 10:10 (muokannut Mercedes 11. Helmikuu 2017, 10:25)Peukku ylös +0Peukku alas -0
http://steamed.kotaku.com/valve-kills-steam-greenlight-1792225494?utm_campaign=Socialflow_Kotaku_Twitter&utm_source=Kotaku_Twitter&utm_medium=Socialflow

Steamin greenlight systeemi muuttuu.

Uudet pelit varmaan kannattaa laittaa steamin systeemiin ennenkuin greenlight poistuu koska greenlightin tilalle tulee jokaiselle uudelle pelille määrätty kertamaksu joka voi olla jopa 5000 dollaria.
Tykkään

Sivuja: [1] 2 3
GameDev Suomi Pelinkehitys Yleinen keskustelu