Tai rekisteröidy jo tänään!
GameDev Suomi Pelinkehitys Pelisuunnittelu
SlowFoodina kypsytetty idea, WIP
Sivuja: [1]

SlowFoodina kypsytetty idea, WIP

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Aloitusviesti: 25. Tammikuu 2016, 16:03Peukku ylös +4Peukku alas -0
Elikkäs joo, elikkäs.
Olen tässä n. puoli vuotta jo kypsytellyt peli-ideaa google docsissani, lähinnä lorea. Viime yönä kuitenkin iski idea, että pelin tavernoissahan jätkät tietenkin ryyppää ja pelaa. Mielessäni kehitin kaksi peliä mitä siellä sitten humalaiset pelaa, ensimmäinen on valepaska. Toinen peli-idea on jo sellainen, johon tarvitsen ulkopuolisten mielipiteitä ja analyysia.

Minipeliä mielessäni kutsuin "Haggler's Demise" -nimellä. Peli pohjautuu kusettamisen ja tinkimisen jaloon taitoon.
Pelissä pelataan 24 kortin pakalla, joka koostuu seuraavasti:
- 6kpl tyypin A kortteja (vaikka Bow, jos kirjaimista ette tykkää)
- 4kpl tyypin B kortteja (vaikka Sword)
- 4kpl tyypin C kortteja (vaikka Axe)
- 4kpl tyypin D kortteja (vaikka Mace)
- 2kpl tyypin E kortteja (-"- Helmet)
- 2kpl tyypin F kortteja (-"- Cuirass)
- 2kpl tyypin G kortteja (-"- Gloves)

Pelaajia voi olla 2-3. Pelin alussa pakka sekoitetaan ja jokaiselle jaetaan 8 korttia.

Pelissä vuorossa oleva pelaaja esittää tarjouksen vastapelaajalle. Saat pyytää vastapelaajalta vain niitä kortteja joita sinulla on kädessä, mutta voit tarjota mitä vain kortteja vastineeksi. Tarjouksessa voi pyytää ja tarjota vain yhtä tyyppiä ja sinun kaikki vaihdettavat kortit kerralla. (Eli jos pyydät vaikka A -kortteja, niin vastustajan täytyy antaa kaikki A -korttinsa jos hyväksyy tarjouksen ja voit tarjota vastineeksi F -kortteja, vaikkei sinulla niitä olisikaan kädessä) Sikälimikäli epäilet että vastustaja kusettaa (eli tarjoaa sellaista, mitä ei ole), voit kutsua häntä kusettajaksi. Jos osoittautuu, että vastustaja EI kusettanutkaan, joudut suorittamaan vaihtokaupan ilman että saat vastustajan tarjoamia kortteja itsellesi. Jos pelaaja jää kiinni kusettamisesta, hän automaattisesti häviää pelin, jolloin jäljelle jääneistä pelaajista se voittaa, kenellä on eniten kortteja.


Tässä ideassa on vain se vikana, etten tiedä kuinka hyvin peli toimii oikeasti ja että kuinka tällaiseen toteuttaa sitten tekoälyä, kun bittiohjeistusten nikkarointi alkaa. Olisi hyvä siis saada palautetta jo kauan ennenkuin mitään teen, etten tee sitä turhaan.

--
Kehyspelistä voin kertoa sen verran, että keijumetsä-RPG kyseessä. Ideaa olen luonut pikkuhiljaa ja aina yöunen aikana ja aamulla kirjoittanut unen ideasta ylös tavaraa.
Kartalle olen miettinyt ainakin seuraavan nimisiä paikkoja:
- Kalmarras
- Voidoor
- Haxbax
- Finnalley
- Meclock
- Daemonum
- Aurholm
- Mirae
- Crabisles

Spoilerissa alustavaa mappia.
Spoiler
Tykkään
Lainaus
private double getAlcohol() {
    return this.alcohol;
}
"Pain makes you stronger, tears makes you braver, heartache makes you wiser - and vodka makes you not remember any of that crap."
#1: 29. Tammikuu 2016, 19:05Peukku ylös +1Peukku alas -0
Mikä tuossa pelissä on paras tavoite/strategia? Tätä miettimällä

Omasta mielestä häviäminen riskinoton vuoksi on aika suuri; ellei kyseessä olisi nopeita pelikierroksia. Jos pelin idea on tuo kusettaminen, niin täytyy sillä olla jotain balanssia, tai peli ei ole mielekäs. Black Jackissa esimerkiksi jos korttien arvo menee yli, häviää automaattisesti. Pelin idea on riskinotto ja uhkapelaaminen. Black jackissa ei tosin joudu kokonaan pelipöydästä pois, jos sattuu ylittämään luvun. Pelissä taas ei ole juurikaan taidolle osaa (monissa muissakaan korttipeleissä), kun teoriassa kyse on vaan kortinnosto mekaniikasta ja toimivasta sekä loogisesta mekaniikasta. Paskahousut kyllä yms. sopii seurapeleiksi. Tosin 2-3 pelaajamäärä on aika tylsää. Baaripeleissä taas kivaa on se, että kaikki voi pelata kännissä tai ei, ja pelaajien määrää ei ole erityisen rajoitettu. Ja seurapelejä pelataan yleensä huvikseen, ei panoksilla.

Pelissä voisi olla jotain semmoisia arvoton/ttomia kortteja, vaikka tuhkaa. Se loisi peliin mm. semmoisen effektin että "jollain on jotain, vaikkei hänellä olekaan mitään", vähän niikuin patarouva tm. Pelissä voisi olla myös rajoitettu kierrosmäärä, tai peli voisi loppua myös siihen, että joltain loppuu kortit kokonaan.

Tämä malli sopisi jonkun sekopää merirosvokapteenin tm. hupipeliksi (Seilor's Demise"?), jolla hän esimerkiksi tapaa teloittaa kaikki käsiin saamansa panttivangit. Ehkä pakkaakin/jakoja on viritelty. Päähenkilö sitten keksii jonkin tavan voittaa tässä pelissä ja jää henkiin. Ja sitä rataa. Tosin korttipelit ovat esimerkiksi länkkärileffoissa jo melko perinteinen tilanteenkääntäjä/muunlainen elementti.

Toinen teema olisi esim. metsästys-teema; jousia, kiväärejä, musta hirvi, jne.

Yksi elementti voisi olla myös korttien osto panoksilla; esimerkiksi blackjackissa voi panostaa useampia korttipaikkoja. Itse olen suunnitellut myös korttipelejä; eipä niitä auta kuin testata esim. perus korttipakalla, ja sitten jopa pelauttaa jollain kun kokee että mekaniikka ehkä toimii tarpeeksi hyvin.
Tykkään
Pelit - 5/5
#2: 01. Helmikuu 2016, 10:45Peukku ylös +1Peukku alas -0
Mikä tuossa pelissä on paras tavoite/strategia? Tätä miettimällä

Omasta mielestä häviäminen riskinoton vuoksi on aika suuri; ellei kyseessä olisi nopeita pelikierroksia. Jos pelin idea on tuo kusettaminen, niin täytyy sillä olla jotain balanssia, tai peli ei ole mielekäs. Black Jackissa esimerkiksi jos korttien arvo menee yli, häviää automaattisesti. Pelin idea on riskinotto ja uhkapelaaminen. Black jackissa ei tosin joudu kokonaan pelipöydästä pois, jos sattuu ylittämään luvun. Pelissä taas ei ole juurikaan taidolle osaa (monissa muissakaan korttipeleissä), kun teoriassa kyse on vaan kortinnosto mekaniikasta ja toimivasta sekä loogisesta mekaniikasta. Paskahousut kyllä yms. sopii seurapeleiksi. Tosin 2-3 pelaajamäärä on aika tylsää. Baaripeleissä taas kivaa on se, että kaikki voi pelata kännissä tai ei, ja pelaajien määrää ei ole erityisen rajoitettu. Ja seurapelejä pelataan yleensä huvikseen, ei panoksilla.

Pelissä voisi olla jotain semmoisia arvoton/ttomia kortteja, vaikka tuhkaa. Se loisi peliin mm. semmoisen effektin että "jollain on jotain, vaikkei hänellä olekaan mitään", vähän niikuin patarouva tm. Pelissä voisi olla myös rajoitettu kierrosmäärä, tai peli voisi loppua myös siihen, että joltain loppuu kortit kokonaan.

Tämä malli sopisi jonkun sekopää merirosvokapteenin tm. hupipeliksi (Seilor's Demise"?), jolla hän esimerkiksi tapaa teloittaa kaikki käsiin saamansa panttivangit. Ehkä pakkaakin/jakoja on viritelty. Päähenkilö sitten keksii jonkin tavan voittaa tässä pelissä ja jää henkiin. Ja sitä rataa. Tosin korttipelit ovat esimerkiksi länkkärileffoissa jo melko perinteinen tilanteenkääntäjä/muunlainen elementti.

Toinen teema olisi esim. metsästys-teema; jousia, kiväärejä, musta hirvi, jne.

Yksi elementti voisi olla myös korttien osto panoksilla; esimerkiksi blackjackissa voi panostaa useampia korttipaikkoja. Itse olen suunnitellut myös korttipelejä; eipä niitä auta kuin testata esim. perus korttipakalla, ja sitten jopa pelauttaa jollain kun kokee että mekaniikka ehkä toimii tarpeeksi hyvin.
No pelissähän selviää jo noin 6 kierroksella, mitä kortteja vastustajalla on, jolloin siinä tosiaan ei kauaa kestä - alussa tilanne olisi tällä häviämismallilla se että kannattaa koittaa kusettaa, mutta myöhemmin se tulee olemaan about mahdotonta. Ehkä pyörittelen paperilla vielä mallipelin ja katson kuinka toimii.
En ole varma, sopiiko merirosvot ihan kuvittelemaani maailmaan vai ei, sillä maailma ei ole veteen painotettu. Jännä miten muuten osuit lähes arvaamaan mistä lähti tämän Haggler's Demisen miettiminen, nimittäin olin illalla katsonut Pirates of the Carribeania ja tuumin ennen nukkumaanmenoa siinä ollutta noppapeliä. En ole varma sopisiko "tuhkat"/"kakkoset"/"pata-akat" yms kortit tähän konseptiin. Täytynee ehkä koittaa eri variaatioita.

Ai hitsinpimpula, vissiinkin tosiaan unohdin kirjoittaa että peli loppuu kun joltakulta kortit loppuu! :D


"Tosin korttipelit ovat esimerkiksi länkkärileffoissa jo melko perinteinen tilanteenkääntäjä/muunlainen elementti." On se tietty hermojakoettelevaa, jos sinua kusetetaan ja uskot sinisilmäisesti ja sitten jäät häviölle. Pöytää saattaa mennä nurin ja testostötteröt virrata suonissa. Tai sitten antaa toiselle turhan välkähdyksen toivosta kun pelissä olikin järjestetty pakka ja ei ollut edes mahdollisuuksia voittaa ja menettää sitten vaimon lapset ja asuntolainan. (No ei nyt oikeasti moisilla pelata uhkapelejä, eihän? )
1x
Tykkään
Lainaus
private double getAlcohol() {
    return this.alcohol;
}
"Pain makes you stronger, tears makes you braver, heartache makes you wiser - and vodka makes you not remember any of that crap."

Sivuja: [1]
GameDev Suomi Pelinkehitys Pelisuunnittelu
SlowFoodina kypsytetty idea, WIP
 

Powered by SMF 2.0.11 | SMF © 2006–2009, Simple Machines LLC