Tai rekisteröidy jo tänään!
Sivuja: [1] 2

Planeettastrategia

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Aloitusviesti: 12. Marraskuu 2015, 21:32 (muokannut Miksamoo 12. Marraskuu 2015, 21:49)Peukku ylös +3Peukku alas -0
Mistähän tässä nyt aloittaisi..

No ensiksi listaan pari syytä tämän aiheen aloittamiseen:
- Haluan ideat kirjoitettuun muotoon, jolloin muistan ne paremmin ja niiden järkevyyttä on helpompi arvioida
- Jos listaan ensimmäiseen versioon tulevat asiat ylös, projekti ei (välttämättä) pääse laajenemaan liikaa eikä (välttämättä) jää kesken
- Pysyn ehkä itsekin paremmin kärryillä projektin etenemisestä
- Ideoiden ja palautteen saamiseksi
- Viestimäärän kartuttaminen (olin kyllä päättänyt tämän aiheen pystyttämisestä jo ennen kampanjan alkua)

Projektia teen koulun hyppytunneilla (tässä jaksossa 'vain' 12/vko), kotona on muita projekteja ja tekemistä.

Sitten itse peliin:

Planeettastrategia (<- ehdottomasti lopullinen nimi)
on siis pienen planeetan pinnalle sijoittuva strategiapeli, jossa rakennetaan basea ja tuhotaan muut.

Pelimekaniikaltaan peli on aika perinteinen Age of Empiresmäinen strategia, eli buildereilla rakennellaan sivulta kuvatulle planeetalle erilaisia rakennuksia ja kerätään resursseja mahdollisimman tehokkaan armeijan luomiseksi. Planeetan voi kiertää kokonaan ympäri, ja tuota noin ööh mitähän tähän vielä sanoisi..., no, kuvat kertovat aika paljon.

Suunnitteilla on neljä pääunittityyppiä:

Builderit
- pystyvät rakentamaan ja keräämään resursseja

Jalkaväki
- perinteisiä sotilaita aseilla varustettuna
- kolmea alalajia:
       -kevyt (nopeita, halpoja ja vähähealttisia, hyviä tiedusteluun ja alkupeliin)
       -keskiraskas (hitaampia, kalliimpia ja suurempihealttisia, tuottaminen kestää kauemmin)
       -raskas (mechoja, todella kalliita ja hitaita tuottaa, vie enemmän populaatiota, mutta tehonsa ansiosta saattaa muuttaa koko sodan kulun)

Ajoneuvot
- kaikkea pyörillä ja telaketjuilla liikkuvaa
- kahta alalajia:
       - taistelu (etulinjaan tarkoitettuja vahvoja ajoneuvoja, kalliita)
       - tykistö (pitkän kantaman kaukotaistelijoita suurilla tykeillä tai ohjuksilla varustettuina)

Lentävät alukset
- nimi kertoo jo paljon
- alalajit:
       - hävittäjät (nopeita, pieniä ja halpoja, pääasiassa ilmaherruuden saavuttamiseen, tehottomia maakohteita vastaan)
       - taistelualukset (vahvoja ja kalliita)
       - pommittajat (yksittäisiä iskuja tekeviä hyvin tehokkaita aluksia, helppoja saaliita hävittäjille)

________________________________________________________________________

Rakennukset jaotellaan karkeasti sotilaallisiin ja muihin rakennuksiin
Sotilaalliset
- kaikki mitkä ampuvat tai tuottavat sotilaita tai auttavat muuten puolustuksessa
- alalajit:
       - tuotantorakennukset (tuottavat sotilaita, ajoneuvoja, lentäviä aluksia ja ydinohjuksia)
       - puolustusrakennukset (muurit, kilvet, tykit, ilmatorjunta)

Muut
- base (tuottaa buildereita, kerätyt resurssit tuodaan tänne, ampuu (ainoa ampuva ei-sotilaallinen rakennus))
- talot (lisäävät populaatiota, voidaan päivittää korkeammiksi)
- varastot (lisäävät resurssien maksimimääriä)
- teknologiarakennukset (voidaan päivittää sotilaita ja buildereiden tehokkuutta ynnä muuta)
- ydinohjustutkat (varoittavat tekeillä olevasta ja laukaistusta ydinohjuksesta)

____________________________________________________

Resursseja pelistä löytyy neljä:
- metalli (yleisin, kuluu lähes kaikkeen)
- uraani (harvinaisin, kuluu vahvimpiin unitteihin)
- öljy (keskiharvinainen, kuluu ajoneuvoihin, mechoihin ja aluksiin)
- populaatio (joukot kuluttavat tyypistään riippuen 1-3 populaatiota, kasvatetaan taloilla)

_____________________________________________________

Mitä nyt on valmiina (editoin tähän aina kun edistystä tapahtuu)
- ukkojen tuottaminen
- ukkojen liikuttaminen
- rakennusten rakentaminen
- resurssien keräys
- muutama rakennus ja unitti

Tulossa ensimmäiseen versioon
- vähintään yksi jokaista unittityyppiä
- edellämainitut rakennukset (lukuun ottamatta tutkia)
- tekoäly

Muita suunnitelmia
- eri rodut joilla eri ominaisuuksia
- mahdollisuus luoda omia rotuja
- erilaiset planeetat (eri sääolosuhteet?)
- online multiplayer
- paljon rakennuksia ja joukkoja
- ydinohjukset
- titaanit (järkyttävän massiivisia ja ylivoimaisia jättiläisiä joilla käytännössä ratkaistaan viimeinen sota)

__________________________________________________________

Tämän yksityiskohtaisempia suunnitelmia ei vielä löydy, mutta tarkentelen niitä projektin edetessä.

Muutama kuva vielä:
Spoiler



Todennäköisesti jotain mitä ajattelin sanoa jäi vielä sanomatta, mutta editoin tähän jos jotain tulee mieleen.
Otan enemmän kuin mielelläni vastaan ideoita, kysymyksiä ja muita kommentteja!
Tykkään
Spoiler
#1: 12. Marraskuu 2015, 21:39Peukku ylös +0Peukku alas -0
Viestissä ei tarkemmin selitetä että minkalainen pelattavuus tässä tulee olemaan. Mutta jos se toimii niinkuin kuvittelen sen toimivan kuvien perusteella, niin tämä vaikuttaa uskomattoman mielenkiintoiselta projektilta. o.O
Tykkään
Spoiler
     

 

twitter
#2: 12. Marraskuu 2015, 21:42Peukku ylös +0Peukku alas -0
Viestissä ei tarkemmin selitetä että minkalainen pelattavuus tässä tulee olemaan. Mutta jos se toimii niinkuin kuvittelen sen toimivan kuvien perusteella, niin tämä vaikuttaa uskomattoman mielenkiintoiselta projektilta. o.O
Nyt kun tarkemmin luen niin eipäs selitetäkkään. Täytyykin heti korjata asia. Ja tietenkin kiitos kommentista.
Tykkään
Spoiler
#3: 12. Marraskuu 2015, 21:53Peukku ylös +0Peukku alas -0
Vaikuttaa hauskalta idealta. Tulee hieman mieleen Supreme Commander (joka muuten on mielestäni oiken hyvä peli), sekä kaksiulotteisuuden myötä vanha kunnon Defend the Workshop.
Tykkään
Tässä oli ennen uljas kokoelma badgeja.
#4: 13. Marraskuu 2015, 14:06Peukku ylös +0Peukku alas -0
Mielenkiintoisen kuuloinen, itse jäin vain unittilistassa kaipaamaan ilmapuolustusalusta (kuten suomella on Hawkit, ei mitään nopeimpia mutta suunniteltu puolustustaisteluihin). Muutenkin puuttuu puolustusunitit. (paitsi puolustusrakennukset)

Kuulostaa mielenkiintoiselta, millainen pelimekaniikka tässä sitten tulee olemaan? :)
Tykkään
Lainaus
private double getAlcohol() {
    return this.alcohol;
}
"Pain makes you stronger, tears makes you braver, heartache makes you wiser - and vodka makes you not remember any of that crap."
#5: 13. Marraskuu 2015, 14:21Peukku ylös +0Peukku alas -0
Lainaus
Planeetan voi kiertää kokonaan ympäri

Tämä kuulostaa todella maukkaalta ja hyvin toteutettuna voi olla todella hieno osa pelimekaniikkaa.  (y)
Tykkään
Spoiler
     

 

twitter
#6: 17. Marraskuu 2015, 13:51Peukku ylös +0Peukku alas -0
Mielenkiintoisen kuuloinen, itse jäin vain unittilistassa kaipaamaan ilmapuolustusalusta (kuten suomella on Hawkit, ei mitään nopeimpia mutta suunniteltu puolustustaisteluihin). Muutenkin puuttuu puolustusunitit. (paitsi puolustusrakennukset)

Kuulostaa mielenkiintoiselta, millainen pelimekaniikka tässä sitten tulee olemaan? :)
Missasin täysin tämän viestin. En tiedä miten tuollaiset puolustusunitit käytännössä toimivat, sillä perus uniteillahan tuo puolustus toimii ihan yhtälailla. Millä perusteella joku olisi sitten puolustusunitti tai ei? Todennäköisesti kaikilla uniteilla hyökättäisiin joka tapauksessa. Pelimekaniikka on hiirellä klikuttelua, valitaan unitteja ja liikutellaan planeetan ympäri ja buildereilla kerätään resursseja ja rakennellaan rakennuksia josta sitten tehdään lisää sotilaita.

Edistystä on nyt hiukan tapahtunut:
Spoiler



Tykkään
Spoiler
#7: 17. Marraskuu 2015, 14:45Peukku ylös +0Peukku alas -0
Onko viholliset siis samalla planeetalla/pallolla vai jollain muulla? Kuulostaa varsin kiinnostavalta projektilta, olisi kiva päästä testailemaan kunhan on jotain pelattavaa.
Tykkään
Spoiler

#8: 17. Marraskuu 2015, 14:57Peukku ylös +0Peukku alas -0
Onko viholliset siis samalla planeetalla/pallolla vai jollain muulla? Kuulostaa varsin kiinnostavalta projektilta, olisi kiva päästä testailemaan kunhan on jotain pelattavaa.
Kaikki ovat samalla planeetalla, mutta ajattelin tehdä campingin jossa valloittetaan peli peliltä koko aurinkokunta.
1x
Tykkään
Spoiler
#9: 17. Marraskuu 2015, 18:44Peukku ylös +0Peukku alas -0
Kaikki ovat samalla planeetalla, mutta ajattelin tehdä campingin jossa valloittetaan peli peliltä koko aurinkokunta.

Onpa kyllä siisti idea, varsinkin tämä olisi oikein toteutettuna aivan mahtava. :D En tiedä onko tällaisia pelejä juurikaan olemassa, joskus pelasin jotain nettipeliä nimeltä Planet Platformer, jossa planeetalla liikkuminen toimi samalla tavoin kuin tässä. Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta, jään odottamaan jatkoa. : D
Tykkään
Spoiler



CHIPTUNEA
#10: 18. Marraskuu 2015, 15:21Peukku ylös +0Peukku alas -0
Tähän peliin olisi muuten loistavaa saada jonkinlainen minimap. Auttaisi hahmottamaan planeettaa paremmin. Tai sitten voisi myös toimia jos pystyisi zoomaamaan ulospäin, jolloin näkisi koko planeetan kerralla. Onko muuten suunnitteilla jotain random eventtejä? Taivaalta voisi välillä sataa meteoreja tai avaruuskansan yllättävä tutkimusretki.
3x
Tykkään
Spoiler

#11: 18. Marraskuu 2015, 17:36Peukku ylös +0Peukku alas -0
Näyttää kyllä varsin veikeeltä projektilta. Ainut vaan että olen itse melkoinen HUD/UI -autisti (peleistäni ehkä olette huomanneet, että teen niistä vimosen päälle viimeisteltyjä), niin vaikka peli onkin hyvin kesken, kannattaa siihen vähän laittaa efforttia.

Muuten kyllä näyttää mielenkiintoiselta, toivottavasti saadaan jotain pelattavaa pian.
Tykkään
Badgeja:
Spoiler
 
#12: 18. Marraskuu 2015, 17:42Peukku ylös +0Peukku alas -0
Täytyy kyllä sanoa, että olen täysin samaa mieltä Sampun kanssa HUDsta. Tällä hetkellä hieman karu. Ja minimappi on kyllä tällaisessa pelissä ehdoton. :D Hyvältä näyttää, milloin testiä? ;)
1x
Tykkään
Spoiler
     

 

twitter
#13: 18. Marraskuu 2015, 19:24Peukku ylös +0Peukku alas -0
Minimapin taidankin tehdä seuraavaksi ja viewin zoomaus tulee myös jossakin välissä. Hudia en vielä jaksa juuri parantaa, täytyy tehdä ensin peli muuten toimimaan kun aika uhkaa loppua kesken jos aion joulukissan saada pelattavaan kuntoon. Testattavaa tulee kunhan saan jonkilaisen AI:n tehtyä, paikallaan seisovia buildereita ja rakennuksia on vähän tylsä tuhota. AI:n kimppuun siirrykin heti kunhan jokaista unittityyppiä on se yksi tehty. Puuttuvia on vielä pommikoneet, kaikki ajoneuvot sekä keskiraskaat ja raskaat sotilaat (<-- ovat nopeita tehdä sillä ei tarvita kuin uudet spritet ja hiukan statsien muokkausta). Muutama pikkujuttukin täytyy vielä tehdä, mm. se ettei rakennuksia saa päällekkäin.
2x
Tykkään
Spoiler
#14: 23. Marraskuu 2015, 14:05Peukku ylös +1Peukku alas -0

Uutta:
Minimap (3/6 tiimeistä tuhottu maailmankartalta)
Tankki
Rakettiauto
Raskas sotilas
Taistelualus
Tehdas

Enää muutama unitti ja hiukan hienosäätöä niin päästään AI:n kimppuun.
4x
Tykkään
Spoiler

Sivuja: [1] 2
 

Powered by SMF 2.0.11 | SMF © 2006–2009, Simple Machines LLC