Tai rekisteröidy jo tänään!
GameDev Suomi Pelinkehitys Keskeneräiset pelit
Modus: Simulations (alpha 0.3)
Sivuja: [1] 2

Modus: Simulations (alpha 0.3)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Aloitusviesti: 02. Syyskuu 2015, 01:12 (muokannut Woffelson 31. Joulukuu 2017, 12:41)Peukku ylös +1Peukku alas -0
Modus: Simulations
Modus: Simulations on kokeellinen strategiapeli, johon yhdistelin paljon omia ideoita ja otin hieman vaikutteita Miksamoon CQB Tacticsistakin. Pelissä on toistaiseksi vain taistelumoodi ja sandbox testailua varten. Tarkoituksena on vallata torneja rahaa saadakseen, jotta voi hommata unitteja (klikkaamalla vihreitä laatikoita).

Valikossa voi melko laajasti asettaa taistelun ominaisuuksia. En käy niitä tässä läpi, kokeilkaa itse. Peli on hyvin keskeneräinen. Esim. kaikki hahmoanimaatiot puuttuvat ja bugeja riittänee. Kenttäsuunnitteluunkaan ei jäänyt oikein aikaa. Ajattelin vielä lisäillä kaikenlaista, kuten kampanjan sekä joitain asetuksia yms. Kunnollinen HUD olisi myös kiva sekä lisäinformaatio pelaajalle siitä, mitä unitit tekevät ja mitä ominaisuuksia niillä on...

Kontrollit ovat tiivistettynä seuraavanlaiset:
Lainaus
-WASD liikkuu
-Hiirestä tähtää,
-Hiiren vasen klikkaus hyökkää (asetuksista riippuen voi hyökkäyksenä käyttää bumerangia/pelaajan vaihtoa, meleetä, pommia tai rangedia)
-Hiiren oikea komentaa (komentoja on: tyhjennys komennoista, lähettäminen, seuraaminen ja oman unitin tuhoaminen, josta ei liene mitään hyötyä...)
-Shift pohjassa voi valita komentoja rullalla (muuten valitsee hyökkäyksen rullalla).
-Enteristä pausettaa, jolloin voi hioa hyökkäysstrategioita ja komennella unitteja.
-R restarttaa ja escistä poistuu päävalikossa.
-Osa toiminnoista toimii vaihtoehtoisesti HUDista hiirellä räpläiltäessä

0.1 (vanhaa settiä):
Spoiler

Hiiri ei muuten vielä toimi alkuvalikossa btw, näppäilkäätten siis.
Skriinshøt:
Spoiler


Joitain jo tiedossani olevia bugeja:
-Unittimenun syvyys kusee yli 999 y-koordinaatilla.
-Jostain syystä tiettyjen unittien tyyppi ei aina täsmää (jotkin rangedit ei spawnaudu rangedeina jne.)
-Erään kunkkuhahmon iskusprite on jäänyt placeholderiksi.
-Jne. jne.
Lataileppa tästä.

0.2 (kuwakaappauxia):
Spoiler



Latoo: Modus: Simulations (alpha 0.3)
Tykkään
#1: 07. Marraskuu 2015, 02:09Peukku ylös +0Peukku alas -0
Laitetaan nyt tännekin shotti tarkempien päivitysten kera.

Olen tehnyt siis lähinnä menua eteenpäin näin pitkän tauon jälkeen. Tiimien toimintatapa luultavasti jäi monelle demoa kokeilleille hämäräksi. Kuvan uudet tekstit varmaan selkiyttänevät asiaa hieman. Tiimivalikossa ei siis alun perin ollut noita tekstejä lainkaan eikä myös oikeanpuoleista unitti-infoa. Hiirikin toimii nyt alkuvalikossa. Koitan tehdä valikkoon ainakin vielä ohjeosion. Tämän lisäksi vaihdan ääniefekteihin kompressoidut tilalle, niin eivät jää taustamusan alle, korjailen bugeja ja ehkä graffojakin hion ennen seuraavan version julkaisua. Sen hiirisensitiivisyyden korjasin tosiaan heti ekana. Kunhan alkaa perusasiat loksahtamaan paikoilleen, niin pääseekin ehkä tekemään jo "oikeaa peliä" eli suunnittelemaan kenttiä, mahdollisia moodeja, kampanjaa jne. Opinnot vähän rokottaa aikaa, mutta tämä on onneksi sellainen projekti, että pääsee näemmä tauonkin jälkeen helposti takaisin kiinni.
1x
Tykkään
#2: 15. Tammikuu 2016, 23:41 (muokannut Woffelson 17. Tammikuu 2016, 12:07)Peukku ylös +0Peukku alas -0
Olipa nyt aika tämänkin vuoden puolella kaivaa tämä taas naftaliinista. Muutaman trial and errorin kautta sain tehtyä mp_grid (A*-algoritmi) -pohjaisen reittisuunnittelun tekoälylle, niin nyt AI tunnistaa esteetkin järkevämmin. Aiemmin harmaita hiuksia kasvattaneita testaajia tämä uutinen nyt ei ehkä hirveästi ilahduta. Mutta kunhan varmistun, että saan loputkin AI-bugit hallintaan, voin turvallisin mielin keskittyä jonkinlaiseen tutoriaaliin/ohjeisiin.

Mikähän voisi olla hyvä tutoriaali? Ajattelin jonkinlaista simppeliä sandbox-moodiakin. Osa toki olisi hyvä antaa kirjallisina ohjeinakin, mutten halua myöskään kaataa wall of textiä pelaajan niskaan vaan antaa mahdollisuuden kokeilla useimpia käytännön asioita itse.

Edit: Näköjään hahmografiikat olivat viime pelattavaankin versioon jääneet editoimattomiksi. Laitoinpa niille nyt samat kirkkausasetukset kuin mitä on taustoissa jne. kuten pitääkin. Aloitin tekemään myös ensimmäisiä idle-animaatioita. Näistä näytettä ehkä myöhemmin....
Tykkään
#3: 17. Tammikuu 2016, 14:56Peukku ylös +2Peukku alas -0
Kokeilin muovailla hieman tilejä yhdessä kentässä ja huomasin, että värillä todellakin on väliä (tai sen kirkkaudella tarkemmin ottaen). Tiilien asettelua tulen muuttamaan myös. (Aiemminhan nuo tummat lankut olivat lattiana seinien sijaan enkä käyttänyt noita vaaleita vielä.)

Pantterin projun screenshoteista inspiroituneena mietin sitäkin, että pitäisikö kenttien resoluutio tuplata, että tulee tilan tuntua ihan eri tavalla? Menuun en ajatellut samaa muutosta tarvittavan. Toivottavasti poikkeus ei riko paljoa yhtenäisyyttä. Nykyinen reso näkyy tuossa rajattuna alueena.

* TILES ja reso.png (82.56 kilotavua, 903x511 - tarkasteltu 227 kertaa.)
2x
Tykkään
#4: 18. Tammikuu 2016, 06:28Peukku ylös +1Peukku alas -0
Ainakin omasta mielestä seinien ja lattian ero on vielä vähän turhan epäselvä. Oletko koittanut tämän tyylistä ratkaisua:
2x
Tykkään
Spoiler
     

 

twitter
#5: 18. Tammikuu 2016, 09:34Peukku ylös +0Peukku alas -0
Joo, sanoinkin että muutan vielä tiilien asettelua viittaamalla johonkin tuon tyyliseen ratkaisuun. En noita varjostuksia vielä tosin tullut miettineeksi, mutta laitetaan silmän taakse.
3x
Tykkään
#6: 27. Helmikuu 2016, 17:23Peukku ylös +0Peukku alas -0
Kun täällä gemssissä on väsäilty viime aikoina graffoja ja animaatioita, niin kannetaan omakin korsi kekoon. Toisin kuin Mattie, itse lähdin hahmografiikkoja tekemään liike kerrallaan (enkä hahmo kerrallaan), niin tässäpä olisi nyt sitten kasa idlausta. Gifi ei välttämättä luuppaa, kun alikuvien määrä vaihtelee hahmoittain, mutta otin jonkin matkaa gifiä ja siitä tulikin 15-megainen. Eniweis, johtuen hahmojen erilaisuudesta, osalla tuo idlaus jäänee "kävelyanimaatioksikin". Laatu vähän vaihtelee ja parantelen vielä joitain, jos vaan keksin miten ja mihin pitäisi kiinnittää huomiota. Eli palaute on tervetullutta.


Itse muun pelin edistyksestä: reittisuunnittelut saatuani kuntoon olen huomannut, että hyökkäyskoodit ovat rikki, joten ne pitänee kirjoittaa uusiksi.
10x
Tykkään
#7: 06. Toukokuu 2016, 16:13Peukku ylös +0Peukku alas -0
Rupesin taas väsäilemään projektin kanssa. Ensimmäinen päivä meni lähinnä koodia ihmeteltäessä. Sieltä täältä on kirjoiteltu koodia uusiksi, laitoin statsit/HUDin erilliseen viewiin, vaihdoin reson 16:10 (512x320), vaihdoin parin unitin klaania keskenään, kun ajattelin niiden sopivan silleen paremmin. Kävelyanimaatiotkin tein hahmoille about kuukausi tai pari sitten. Taustagraffojakin asteittain hiottu...

Kirjoitan vielä hyökkäyskoodit uusiksi ja teen ehkä hyökkäysanimaatioitakin, mitä jaksan ym. pikkusälää. Sitten voisi kaiketi olla alpha 0.2 julkaisun aika.
1x
Tykkään
#8: 31. Joulukuu 2016, 22:58 (muokannut Woffelson 01. Tammikuu 2017, 20:00)Peukku ylös +0Peukku alas -0
Lupailin itselleni, että tämän vuoden puolella saan julkaistua edes 0.2 päivityksen tähän projektiin. No, ei tehnyt edes tiukkaa. :roll: Kiireiden takia joudun jättämään tämän nyt toistaiseksi tähän. Editoin mittavat changelokit ja skriinshötit, kunhan muilta kiireiltä kerkeän. Tällä kertaa pelissä on nyt kuitenkin ohjeet jne. sisälläkin.

EDIT:
Pelin suurimpana muutoksena ensimmäiseen versioon on se, että kun ensimmäinen muistutti peliä, niin tämä muistuttaa jopa pelattavaa peliä. Tarkemmin muutokset on eritelty tässä:
Lainaus
Pelimekaniikka:
-Sandbox testimoodi lisätty, jossa voi testailla pelin ominaisuuksia, kontrollitkin ilmoitetaan menussa
-Battlevalikoissa ilmoittaa nyt tarkemmin tiimihahmojen statseja rankkeihin jaoteltuna
-Asesysteemiä jo hieman laitettu aluille, mutta toimii edelleen rajoitetusti
-Bugeja listitty, mutta varmaan uusiakin ilmaantunut
Grafiikka ja GUI:
-Idle- ja kävelyanimaatiot lisätty (hyökkäyksille tehty osin, mutta ei implementoitu, koska vielä kesken)
-Taustagrafiikkoja hiottu ja paranneltu, toinen testitaso jäi tosin ilman kummempia uudistuksia
-Resoa kasvatettu, sekä kuvasuhteeseen 16:10 (retroilusta kuitenkin tinkimättä)
-HUD hiottu ensimmäiseen varsinaiseen muotoonsa, infoineen tekstikäyttöliittymineen...
-Hiiri toimii nyt kahdessa viewissä (in-game ja HUD) omine toimintoineen
Audio:
-Ääniefektit on compuroitu voimakkaammiksi, että kuuluvat musan alta
-Musat vaihdettu stereoon, uusi audioengine käyttöön yms. hifistelyä
-Sandboxiin laitoin kaverin kanssa sävelletyn biisin, mutta jatkossa keksin siihen ehkä muuta
Screenshotteja:



Latoo: Modus: Simulations (alpha 0.2)

Entä mitä jatkossa? Olen jo hionut sidescroller-2d tasohyppelytilaakin peliin, jonka tehtävä olisi syventää joskus tulevaisuudessa kehiteltyä tarinamoodia. Varmaan toimii omanakin tappelumoodina, pitää katsoa vielä, mihin suuntaan projekti menee. Seuraavaan päivitykseen pitäisi varmaan tulla taistelumekaniikkapäivityskin (mekaniikka+graffat). Mutta ehkä tässä nyt kaikki tältä erää.

Dodii, hyvää uutta vuotta minunkin puolestani!

EDIT2: Ai niin, sandboxissa voi ison puun viereistä spawneria klikkaamalla hankkia itselleen ongelmia tai siis harjoitusvihollisia, jos sen vertaa innostuu testailemaan.
Tykkään
#9: 13. Huhtikuu 2017, 01:53Peukku ylös +2Peukku alas -0
Tässä vähän animoitua ympäristön puusälää aiemmasta pikseliskaban testeistä. En vielä tiedä, mihin tuo projektissani tulee, mutta jotain tämäntyylistä taustakarkkia varmaan jollain kentillä tulen käyttämään.
-+

Voin ehkä tässä lähiaikoina jotain grafiikkoja julkaista ja päivitellä, kun niitä nyt tulee ensi sijassa tehtyä, kun itse devaus on vähän jäissä. Miniläppärini on käytännössä sanonut viimeiset sanansa, mutta äippä kustantanee uuden läppärin, niin ei ehkä tarvitse virtualisoitua Windowsia tms. tähän pöytäkoneelle viritellä (vaikka voisi sitä workflown puolesta kokeilla, jos jää ylimääräistä hifistelyaikaa). Modus-projektin tarinan käsikirjoitus on joka tapauksessa jokseenkin edennyt loppusuoralle. 6/8 on tehty ja varmaan sata sivua ainakin tulee kamaa. Siitä lienee tosin vielä pitkä matka pelin campaign-moodiin saakka... Varsinkin, jos koko tarinan setti pitäisi vielä kääntää enkuksi... :doh:

Tarinan jälkeen teen varmaan tarkat kenttäsuunnittelut ja lähden siitä hiljalleen sitten etenemään. Sitä ennen pitää moottori vielä saada kuosiin, kunhan koneet on kuosissa. Tällä hetkellä itse peli etenee lähinnä grafiikan pienissä random kokeiluissa. Jotain tarinan hahmotestejä voin ehkä jossain lähitulevaisuudessa julkaista, kun niitä tässä on tullut hieman väsäiltyä.
5x
Tykkään
#10: 19. Huhtikuu 2017, 02:49Peukku ylös +2Peukku alas -0
Dodii, kun pääsin viimein projektitiedoston kimppuun, päivitetty GM heittikin jo jotain bugia, johon oli toisaalta aika obvious syy (ihme ettei ollut aiemmin pamahtanut). No, korjasin sen ja päivittelin pelin äfpeeässät 30:stä 60:een, mikä vähensi nykimistäkin ihan kohtalaisesti. Resoista mietin sitä, kun tuo 16:10 laittaa 16:9 näytöillä ikävästi mustia palkkeja sivuille, että olisiko se kuinka iso synti, jos venyttäisi vaan pikselit näytöille sopiviksi? Ei kai se tuossa tapauksessa iso ero olisi, mutten ainakaan jaksaisi pelin omia resoasetuksia (ainakaan näillä näkymin) tehdä. Se varmaan muutenkin sekottaisi osahuoneiden kokosuunnitelmia yms.

Lupaamistani hahmoluonnoksista vielä hieman myöhemmin. Taisteluanimaatioitakin olen silloin tällöin tehnyt, mutta vielä nekin aika hajanaisesti valmiita. Tuohon 0.2 päivitykseen kerkesi oikeastaan jo kävelyanimaatiot tulla, jotka voin tähän bonuksena vielä laittaa. Osa noista on samoja kuin idleissä ja joitakin tulee varmaan vielä hiottua, mutta toistaiseksi näillä mennään:
Spoiler
4x
Tykkään
#11: 20. Huhtikuu 2017, 10:05Peukku ylös +0Peukku alas -0
On sulla ainakin mielenkiintoisia hahmoja pelissä, ja hommaa animoida nämä.  :D
Tykkään
Spoiler
     

 

twitter
#12: 26. Huhtikuu 2017, 22:34Peukku ylös +2Peukku alas -0
Jooh, konsepti on siitä hieman rönsyilevä, kun hahmot on käytännössä erinäisiä virtuaalisia avatareja, jota monenlaiset tyypit tarinassa käyttävät. Vaikka tietyllä tapaa haenkin tyylillistä kaoottisuutta, niin voi tulla vielä haasteeksi pitää se silti jotenkin yhtenäisenä. Animoinnissa helpottaa ehkä se, ettei alemman tason uniteilla ole kuin yksi isku ja korkeimmillakin vain kolmea erilaista. Ranged tyypeillä ei välttämättä edes joillain tarvitse yhtäkään. On tuossa toki silti hommaa ja voi olla, että jotkut kuolemis- tms. hifistelyanimaatiot voi pitemmän aikaa jäädä tekemättä. Joillekin hahmoille pitänee varmaan tehdä jotain layeriratkaisuja tms. eli piirtää vaikka asekäsiä erikseen, mitkä kääntyisi tähtäyksen mukaan jne.

Tässä on nyt niitä tarinan sivuhahmoja, mistä puhuin aiemmin sekä joitain variaatioita hahmoille ylipäätään. Päähenkilö kun on kyberpoliisi, niin poliisivoimia yms. tulee jonkin verran tarinan aikana näkymään. Raskaampia armeijahahmoja ja varsinaisia rikollisia tulee varsinaisesti vasta tarinan keskivaiheilla, joten niitä ei tule vähään aikaan näkymään. Näille extrahahmoille ei kuitenkaan niin paljoa animaatioita tarvitse kun lähinnä puhuvan NPC:n roolissa suurin osa esiintyy. Osa noista on vaan myös testailua vaihtoehdoista, joita en ole vielä lyönyt lukkoon, mitä käytän ja mitä en.
-+
Tykkään
#13: 28. Toukokuu 2017, 19:25Peukku ylös +1Peukku alas -0
Hehee, toteutin pitkäaikaisen unelmani ja laitoin pelin viimein pyörimään Linuxilla. Muuten toimii moitteetta, mutta hiiren rullasta ei jostain syystä ota mitään reaktiota.
4x
Tykkään
#14: 24. Elokuu 2017, 21:56Peukku ylös +2Peukku alas -0
Onpa tullut taas väänneltyä projektia. Ekassa kuvassa näkyy for-loopeilla toteutettu valikkogridi toiseen pelimoodiin, jossa voi pistää sidescroller kaksintaisteluja box2d-moottorin rullatessa. Ruudukko oli helppo koodata, mutta yksiulotteinen luettelo uniteista piti pienellä yhtälöväännöllä tunkea. Pienenä yksityiskohtana laitoin noiden androidien kädet seuraamaan tähtäintä. Ainoa vaan, että GM:Studion päivitys paskoi meikän iskuobjektit. Oli ne toisaalta aika suttuisesti koodattu, mutta riittää taas ihmeteltävää.
5x
Tykkään

Sivuja: [1] 2
GameDev Suomi Pelinkehitys Keskeneräiset pelit
Modus: Simulations (alpha 0.3)
 

Powered by SMF 2.0.11 | SMF © 2006–2009, Simple Machines LLC