Tai rekisteröidy jo tänään!
GameDev Suomi Pelinkehitys Pelisuunnittelu
Sekalaisia peli-ideoita
Sivuja: [1]

Sekalaisia peli-ideoita

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Aloitusviesti: 03. Kesäkuu 2013, 12:53 (muokannut Woffelson 28. Heinäkuu 2013, 01:04)Peukku ylös +0Peukku alas -0
Minulla on joitakin käyttökelpoisia ideoita joitain projekteja varten. Olen kaikista jonkinlaisen raakileenkin moottoritasolla koodannut. Lähinnä liikkumiseen tosin.

  • KPS: Kivi-paperi-sakset mekaniikalla toimiva reaaliaikainen taistelupeli olisi yksi vinkeä idea. En tiedä, olisiko siinä vain liikkuvia käsiä eeppisellä tarinalla tai jotain, mutta lähinnä pelkällä hiirellä olen kaavaillut pelimekaniikkaa toteutettavaksi.
  • Keycat vs. Mouse: Kissaa ohjataan näppiksellä ja hiirtä hiirellä. Moottorissa voi ampua palikoita hajalle ja sijoitella uusia. Pelistä saisi asymmetrisen kaksinpelitaistelun ja/tai erikoisen ongelmanratkaisu tarinapainotteisenkin jutun kahden pelaajaobjektin mekaniikalla.
  • Make Makeisen Makeistukku: Mahdollisesti fakeroomsini 2.5D-versiota hyödyntävä hassu beat 'em up peli, jossa karkki pieksee käveleviä hampaita ja vapauttaa lisää karkkeja jengiapureiksi. En ole tuota enempää tätä typeryyttä miettinyt.

En tällä hetkellä kehittele noita eteenpäin, kun yksin noiden toteuttamisessa olisi aika iso homma + en ole lyönyt suunnitelmia lukkoon. Parannuksia voi ehdottaa ja tulla mukaan kehittämään.
3x
Tykkään
#1: 28. Heinäkuu 2013, 01:04Peukku ylös +0Peukku alas -0
Otan varmaan tavaksi spämmiä tähän aiheeseeni uusia ideoita aina kun keksin. Jos vaikka joskus suunnittelun ja toteuttamisen suhde kääntyy joskus :roll: päälaelleen, niin olisi ideoita tallessa.

  • Placeholder: Ajatuksena voisi olla mielenkiintoinen sellainen abstrakti peli, joka olisi grafiikoita ja ääniä myöten toteutettu tarkoituksellisen sekalaisilla placeholdereilla ja rip-offeilla.
  • Final Boss: Pelissä vaan odotellaan eeppisessä huoneessa, kunnes vähän väliä jokin sankari yrittää tulla hakemaan avainta/pelastamaan prinsessaa tms.
  • Quest of Australia: Toinen päälaelleen käännetty peliasetelma voisi olla sellainen pelaajan ärsytysjuttu, että viholliset ovatkin passiivisia, mutta jotkin esteet ovat sen sijaan vihamielisiä. Esim. pyssyörkki ei tee mitään, mutta rotkon yli hypätessä pelaaja saa lyijyä munille.
3x
Tykkään
#2: 09. Helmikuu 2014, 14:56Peukku ylös +0Peukku alas -0
Noh, jatketaanhan tätä ideaspämmiä taas yhdellä tämän aamun heräteidealla. (Mieleeni muistuu tosin jokin vanhempi ideani jostain yksitoikkoisesta puidenhakkauspelistä.)

Lost in Haunted Forest: Peli olisi yksinkertaisesti generoituva jokin 2D, jossa metsuri kulkee eteenpäin metsässä, jossa generoituu vihamielisiä puita. Ne pitää hakata aina kirveellä, moottorisahalla tai muulla pelin edetessä saadulla aseella. Puista saa... puuta, joita voi latoa maastoon tikapuiksi tai palikoiksi, että pääsee yhä jyrkemmin generoituvassa maastossa eteenpäin. Peli koostuisi lineaarisista raundeista, minkä jälkeen taso alkaa aina alusta uudella maastogeneroinnilla. Platformeristahan oli se yksi example, mutta ylhäältä kuvatunkin saisi, jos polkusuunnittelulla osaisi jättää jonkinlaisen reitin. No jaa, saattanee jäädä toteuttamatta niin kuin muutkin pöytälaatikkoni ideat.
3x
Tykkään
#3: 13. Toukokuu 2014, 20:58Peukku ylös +0Peukku alas -0
Hei pelinkehittäjä! Final Bossissa on upea idea. Onko tälläistä peliä vielä vai oletko ensimmäinen?  *->

Oletko suunnitellut mitään noista peliprojektiksi asti?
2x
Tykkään
Pelit - 5/5
#4: 13. Toukokuu 2014, 21:53Peukku ylös +0Peukku alas -0
Hei pelinkehittäjä! Final Bossissa on upea idea. Onko tälläistä peliä vielä vai oletko ensimmäinen?  *->

Oletko suunnitellut mitään noista peliprojektiksi asti?
Kiitoksia palautteesta! Make Makeisen Makeistukku on ainoa mainituista, jossa on jotain alkua tehty. (Nimessä onkin linkki aiheeseen.) Final Boss idea saattanee ehkä löytyä jostain internetin indie-sivustojen uumenista. Vaikken itse ole törmännyt vastaavaan, en ihmettelisi vaikka olisi keksitty aiemminkin. Tuota ideaa on myös yritetty yhden foorumin jäsenen kanssa hahmotella, muttei siitä ole saatu ensimmäistäkään moottoria kasaan.

Yksin en varmaan saa valmiiksi mitään. Sen verran suuri homma näissä aina suhteutettuna vähäiseen pelintekokokemukseeni, jaksamiseen yms. Aika tosin näyttää.
Tykkään
#5: 13. Toukokuu 2014, 22:58Peukku ylös +0Peukku alas -0
se on erinomaista kerätä peli-ideoita talteen isojakin pläjäyksiä - itsellänikin on. kuitenkin on usein sen verran pitkälle mietittyjä että ei viitsi alkaa jakelemaan netissä, odotan vain sopivaa tilaisuutta jossain tulevaisuudessa on paikka niille, toivottavasti. joitakin niitä on kuitenkin ilmestynyt peleiksi asti, ilman että olen päässyt mukaan. sääli, mutta toisaalta vaan hyvä nähdä että omaa tarvittavia taitoja.

pidin myös final bossin lisäksi keycatvsmousesta, tuo vähän mieleen facebookin supersuositun 'black-ops' apinapelin. noissa kahdessa on jotain omaperäistä ja kiinnostavaa.

Itse pidän meemi-teemoitetuista peleistä. On esim. hauska katsoa pelitaidetta netissä. Ja hauskaa on myös katsoa pelivideoita ja nähdä niistä poimittuja yksityiskohtia kaikkialla ja katsoo mitä ihmiset on saanu aikaan.

Niillä on myös saumaa tienata; esim jos saat peli-ideasi ns. meemattua ja ihmiset pitävät siitä, se voi vetää ihmisiä vaikka nettisivuille pelaamaan. Olen myös varma, että netissä olevien ilmaispelien tekijät saavat korvausta sivustoilta joissa ne ovat pelattavissa.

Facebook on myös kova pelipaikka; luin äskettäin jostain että flappy ostettiin n.500m dollarilla
Tykkään
Pelit - 5/5
#6: 31. Toukokuu 2014, 09:30 (muokannut Woffelson 30. Marraskuu 2014, 22:09)Peukku ylös +0Peukku alas -0
Tänään heräsin vialliseen palohälytykseen joskus ennen kuutta... Muistin siinä samalla kuitenkin näkemäni unen, josta pöllin tämänkertaisen peli-ideani. Unessa se oli ihan 3d-FPS ja siinä oli tankkejakin, mutta yksinkertaistetusti omaan (potentiaaliseen) osaamiseeni suhteutettuna suunnitelma olisi jotakuinkin seuraavanlainen:

Assault Plan: Luultavasti topdownina toteutettavassa pelissä sekoitetaan toimintaa ja strategiaa erinäisissä hyökkäyksissä. Muuten meininki varmaan muistuttaisi jotain Hotline Miamia, mutta pelaajan lisäksi käytössä on myös yksilöllinen iskuryhmä, jolle voi asettaa tiettyjä komentoja ennen hyökkäystä. Kun suunnitelmat on kasattu, hyökkäys alkaa. Botit suorittavat pelaajan asettamat suunnitelmat samalla, kun pelaaja ramboilee omiaan. Kenttäsuunnittelu toki tekisi mahdottomaksi pelkän pelaajavaraisen sooloilun. Komentoja voi asettaa muille periaatteessa milloin vaan, esim. jättää johonkin kohtaan ampumisvalmiuteen. Kesken tulitaistelua komentoja voi olla kuitenkin käytännössä mahdotonta asettaa, joten hyökkäyssuunnitelma kehittyisi aina tulitaukojen yhteydessä.

EDIT: Wall of Death: Suunnilleen samalla mekaniikalla voisi toteuttaa sellaisen joukkotaistelupelin, jossa alkuun suunnitellaan ryhmän kokoonpano ja bottisotilaille paikat, jonne asettua strategisesti matsin alkaessa. Pelaaja voisi päättää vaikka milloin huvittaa, että millä sotilaalla pelaa sekä suorittaa komentoja toisille. (Irtautuminen asemasta jne.)
1x
Tykkään
#7: 13. Elokuu 2014, 22:59Peukku ylös +0Peukku alas -0
Tälläkin kertaa strategian merkeissä... Ideoiden tuloa ei voi estää.

The Battle for nomékoP: Peli-idea yhdistää The Battle for Wesnothia hieman käänteiseen Pokémoniin. Yksikköjä olisi kolmea tyyppiä: valtias, "toimintafiguurit" ja alamaiset. Jälkimmäisillä hoidetaan kartassa TBS-tappelut. Kun muilla mainituilla menee kartassa vihollisen vierelle, saattaa poke-tyyliin käynnistyä: "TIDYDIDYDIDYDIDY!" Eli erillinen tappelunäkymä, mutta se ei olekaan TBS vaan reaaliaikainen toiminta vaikka 2d-platformina.

Olin miettinyt tuohon kaikkea muutakin ominaisuutta mahdollisesti, mutta suunnitelmat riippuisivat paljolti, miten ideaa lähtisi toteuttamaan.
Tykkään
#8: 26. Joulukuu 2014, 17:26Peukku ylös +0Peukku alas -0
Wall of Death (woot, huomasin vasta nyt, että minulla on jo tuon niminen peli-idea, joten...)

ULTIMATUM: Olen itseasiassa jo moottoriasteelle lähtenyt joskus viime aikoina hieman kehittämään eräänlaista synteesiä monista edellisistäni peli-ideoista. Peli olisi siis eräänlainen ryhmätappelupeli, jossa pelaaja samalla ohjaa useita yksiköitä sekä pelaa toiminnallisesti yhdellä kerrallaan.

- Toiminallinen pelaaja ja hiirikomento mahdollistaisi co-opin tms. asymmetrisen moninpelin Keycat Vs. Mousen tapaan
- AI:n mekaniikka toimii tuon KPS-idean mukaisesti
- ennen matsia voi suunnitella yksiköidensä asetelmia Assault Planin/Wall of Deathin tapaan
- yksiköitä tulee ja menee, joten pelaajan tarkoituskin on jättää kuoleva yksikkö ja siirtyä elinvoimaisempaan Spidernetin tapaan
- tappelun toiminta muistuttaa Make Makeisen Makeistukkua mekaniikaltaan
- heitettävällä bumerangilla voi moottorissa jo vaihtaa pelattavaa yksikköä
- vaihtoehtoisen vuoropohjamoodin saisi peliin ehkä tuolla TBfn-idealla

Mutta joo, vasta moottorivaiheessa on. Julkaisen ehkä keskeneräisiin, jos saan jotain mainittavaa pelimatskua aikaan.
1x
Tykkään

Sivuja: [1]
GameDev Suomi Pelinkehitys Pelisuunnittelu
Sekalaisia peli-ideoita
 

Powered by SMF 2.0.11 | SMF © 2006–2009, Simple Machines LLC