Tai rekisteröidy jo tänään!
GameDev Suomi Pelinkehitys Pelisuunnittelu
[OHJE] Palautteen antaminen
Sivuja: [1]

[OHJE] Palautteen antaminen

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Aloitusviesti: 15. Maaliskuu 2013, 19:13 (muokannut Swast 15. Maaliskuu 2013, 19:18)Peukku ylös +13Peukku alas -0
Väsäsin tällaisen topikin, joka toivottavasti auttaa ihmisiä ymmärtämään huonon ja hyvän palautteen eron.

Kehittäjälle

Pelisuunnittelu- ja keskeneräiset pelit-alueet ollaan luotu keskeneräisen pelin esittelemistä varten. Tästä syystä et voi olettaa, että peliäsi arvostellaan ja tuomitaan, koska kaikki on palaute kritiikkiä josta voit ottaa opiksesi ja täten korjata viat itse valmiiseen peliin. Ota siis palaute vastaan, äläkä rähjää pelaajille, sillä kehität peliä heille. Jos kehität peliä itsellesi, niin on kai parasta jättää se julkaisematta. Jos palautteen antaja "haukkuu" pelin jotain osa-aluetta huonoksi, se ei tarkoita aina huonoa palautetta. Jos viestissä kerrotaan miten korjata tilanne, se on hyvää kritiikkiä.
Esim. "Grafiikat ovat liian kirkkaat. Ei tee hyvää silmille." Ei ole huonoa palautetta tai haukkumista, sillä siinä jo vihjataan tummentamaan grafiikkaa. Rivienvälistä saa ja täytyy osata lukea.


Kriitikolle

Kun annat palautetta, pyri aina neuvomaan mitä tulisi muuttaa, korjata tai lisätä. Suoranainen haukkuminen on turhaa ja se taitaa rikkoa foorumin sääntöjä.
Esimerkit haukkumisesta ja/eli huonosta palautteesta: "Peli on suolesta. En tykänny yhtää!" ja "Jee ihan sairaan hyvä peli!!! 5/5".
Tämä ei ole huonoa palautetta: "Pelin kontrollit ovat aivan liian sekavat ja äänisuunnittelu kusee. Laita liikkuminen mielummin nuolinäppäimiin ja pistä musiikkia hiljemmalle."

Jälkimmäisessä viestissä annat kehittäjälle selkeän informaation siitä mikä on mennyt pieleen.


Keskeneräisen pelin arvosteleminen

En suosittele arvostelemaan keskeneräisiä pelejä, sillä arvostelut eivät yleensä sisällä palautetta, joka olisi keskeneräiselle pelille erinarvoisen tärkeää. Kuitenkin, jos joudut arvostelemaan keskeneräisen pelin esim. kilpailussa, et saa antaa säälipisteitä pelin keskeneräisyydestä. Jos keskeneräinen peli on pistetty samaan kisaan valmiiden kanssa, niin se on kehittäjän oma virhearviointi pelin valmistumisajankohdasta.
8x
Tykkään
Spoiler
#1: 15. Maaliskuu 2013, 19:16Peukku ylös +0Peukku alas -0
Sen verran hyvät ohjeet että pistinpä aiheen pysyväksi (y)
1x
Tykkään
Spoiler




#2: 15. Maaliskuu 2013, 19:17Peukku ylös +0Peukku alas -0
^Laajennan/selvennän tätä tulevaisuudessa, koska kirjoitin tämän aikalailla kieli poskessa impulsiivisesti. :D
Tykkään
Spoiler

Sivuja: [1]
GameDev Suomi Pelinkehitys Pelisuunnittelu
[OHJE] Palautteen antaminen
 

Powered by SMF 2.0.11 | SMF © 2006–2009, Simple Machines LLC