GameDev Suomi

Pelinkehitys => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Mercedes - 14. Toukokuu 2016, 12:54

Otsikko: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 14. Toukokuu 2016, 12:54
Perustin tällaisen aiheen, kun sitä ei täällä ollut.




Huomasin steamissa sellaisen peliohjelmointialustan kuin Godot engine ja olen nyt aloittanut sen opiskelemisen.


Siinä on plussaa se että se on kokonaan ilmainen, ei tarvitse maksaa satasia siitä että saa pelinsä esimerkiksi mobiiliin.


Olen vasta ihan alussa sen kanssa. Youtubesta löytyy opas esimerkiksi breakout-pelin tekoon ilman skriptiä. Toivon että mielenkiinto riittää sen hyvin oppimiseen.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Gonzo - 15. Toukokuu 2016, 10:32
Tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta alustalta, kiitoksia kun toit tämän esille. Pitänee syventyä tähän enemmän kesäloman aikana, nyt aluksi harjoittelen ja tutustun tuolla breakout -tutoriaalilla.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 15. Toukokuu 2016, 10:40
Tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta alustalta, kiitoksia kun toit tämän esille. Pitänee syventyä tähän enemmän kesäloman aikana, nyt aluksi harjoittelen ja tutustun tuolla breakout -tutoriaalilla.


Ohjelman omat helpot tutoriaalit:


http://docs.godotengine.org/en/latest/index.html (http://docs.godotengine.org/en/latest/index.html)


Ja tällähän voi tehdä sekä 2d- ja 3d pelejä.

Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: frutti - 19. Toukokuu 2016, 12:57
Onko muut koittaneet Javalla devata? Millä olette grafiikat tehneet? Itse olen Swingillä tehnyt, mutta mietin että onko muita ideoita millä grafiikat tehdä?
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Poizen - 19. Toukokuu 2016, 13:50
En ole hirveästi Javalla säätänyt, mutta onhan sille ihan pelikirjastojakin, kuten LWJGL.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Igno - 20. Toukokuu 2016, 18:48
Kiitän Godotin mainostamisesta, vaikuttaa todella mielenkiintoiselta moottorilta, jos vaikka Game Makerista vaihtaisi siihen seuraavien projektien osalta.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Woffelson - 20. Toukokuu 2016, 20:09
Godot vaikuttaa myös kenties lupaavimmalta Linux-moottorilta, mihin olen törmännyt. Ainoa vaan, että olen käyttänyt Game Makeria kymmenisen vuotta enkä osaa millään muulla devata/koodata. Eikä devailusta varmaan kohdallani koskaan tule edes pääasiallista harrastusta (ammatista puhumattakaan). Oppimiskynnys voi siten myös olla suuri verrattuna siihen vaivaan, minkä voisin oppimisen eteen nähdä, ellei GM:n ja Godotiin välillä olisi helppo siirtyä (kertokaa ilman muuta kokemuksista, jos siirrytte). Lukiossa kävin tosin myös Python-kurssin, en tosin muista siitä varmaan hölkäsen pöläystä. Jos siis oikein ymmärsin, Godot vaikutti pitävän sisällään jonkin Python-tyyppisen editorin (C++ "ytimensä" lisäksi).

Vaikka lähtisinkin Godot-junaan hitaasti, niin olisi varmaan kiva seurata, jos täälläkin joku julkaisisi jotain projekteja/tutoriaaleja vaikka (ja etenkin) alkeellisia olisivatkin. Varmaan joku Godot workshop jossain tulevaisuudessa voisi myös olla vinkeä, jos joku jaksaisi laittaa pystyyn. Tietenkin foorumilla voisi olla samanlaisia johdatuksia muihinkin moottoreihin/kieliin, jos joku niitä hallitseva sellaisia esittelisi.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 21. Toukokuu 2016, 08:42
Godotista sen verran, että juuri nyt minulla ei ole jaksamista tehdä mitään millään alustalla. Lähden ensi tiistaina Espanjaan reiluksi viikoksi, toivottavasti sieltä tulisi motivaatiota.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Reaktori - 21. Toukokuu 2016, 11:25
Voisin tässä mainita että itse olen nyt lähiaikoina työstänyt peliprojektia Unitylla yliopistokurssin tiimoilta. Kurssilla tutustutaan pelinkehitykseen peliasiantuntijan näkökulmasta tekemällä pieni peliprojekti ryhmissä. Peli pitää tehdä joko Construct 2:lla tai Unitylla ja meidän ryhmämme päätti käyttää Unitya (ainoa 3D peli koko ryhmässä). Olin joskus pari vuotta sitten kokeillut Unitya mutta en oikein ymmärtänyt siitä mitään enkä päässyt vauhtiin. Nyt kun on yliopisto-opiskelun kautta ihan perus ohjelmointiasiat hallussa niin Unity taipuikin erittäin kivasti, vaikka sitä ei tällä kurssilla lainkaan opetettu. Voin kyllä omasta puolestani yhden keskeneräisen projektin perusteella suositella Unitya, sillä se on oikeasti ollut todella helppokäyttöinen kun osaa jotakin samankaltaista kieltä kuin C#, esim. Javaa. Olen itse ollut koodin lisäksi vastuussa myös pelin graafisesta puolesta ja blenderillä tehdyt modelit ja animaatiot on saatu vaivattomasti käyttöön. Toki usein täytyy hakea netistä apua, mutta sitä on toistaiseksi löytynyt erittäin hyvin.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 08. Kesäkuu 2016, 17:51
yoyogamesilla on taas kesäale.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Furry - 10. Kesäkuu 2016, 21:29
Onko muut koittaneet Javalla devata? Millä olette grafiikat tehneet? Itse olen Swingillä tehnyt, mutta mietin että onko muita ideoita millä grafiikat tehdä?
LibGDX
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: ElNinja - 27. Kesäkuu 2016, 03:38
(https://pbs.twimg.com/media/Cklqev4WsAA5lbe.jpg:large)
Onko koskaan ollut vaikea valita pelimoottoria? Eräs Dallasin gamedevskenen jäbä näytti tämmöisen kaavan, joka auttaa valitsemaan. IMO aika validi.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: 404 - 27. Kesäkuu 2016, 11:35
Näyttää validilda ja oikeastaan kyseisen kuvan voisi läimästä jokaiselle aloittelijalle jotka kysyy mistä olisi hyvä aloittaa. Heillä yleensä on jo jokin peli-idea jota väkertää niin saisivat tulta allensa.
Tosin, mielestäni jokainen 2D peli on hyvä tehdä gamemakerilla jos on vain tietotaitoa ohjelmasta ja sen kielestä. Mutta ehkäpä tää on vaan oma mielipiteeni.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 03. Helmikuu 2017, 23:01
Contruct 3 pelinteko-ohjelma julkaistaan varmaan tänä vuonna. Luin scirran sivuilta että maksu tapahtuisi subscription -tyyliin, hinta olisi $99/vuosi.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 11. Helmikuu 2017, 10:10
http://steamed.kotaku.com/valve-kills-steam-greenlight-1792225494?utm_campaign=Socialflow_Kotaku_Twitter&utm_source=Kotaku_Twitter&utm_medium=Socialflow (http://steamed.kotaku.com/valve-kills-steam-greenlight-1792225494?utm_campaign=Socialflow_Kotaku_Twitter&utm_source=Kotaku_Twitter&utm_medium=Socialflow)






Steamin greenlight systeemi muuttuu.


Uudet pelit varmaan kannattaa laittaa steamin systeemiin ennenkuin greenlight poistuu koska greenlightin tilalle tulee jokaiselle uudelle pelille määrätty kertamaksu joka voi olla jopa 5000 dollaria.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Poizen - 11. Helmikuu 2017, 11:04
kertamaksu joka voi olla jopa 5000 dollaria.

Voisin kuvitella että se on joku isompi studio jonka mielestä maksun pitäisi olla 5000 dollaria. Eli se varmaan tuskin tulee olemaan niin suuri (Valvehan ei ole päättänyt vielä mitään). Muutenhan tyyliin kaikki pienet (laadukkaat) indiepelit saisi etsiä uuden kanavan.

Ja lisäksi tuossa muuten sanotaan, että maksu palautetaan kehittäjälle.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 11. Helmikuu 2017, 11:23
Voisin kuvitella että se on joku isompi studio jonka mielestä maksun pitäisi olla 5000 dollaria. Eli se varmaan tuskin tulee olemaan niin suuri (Valvehan ei ole päättänyt vielä mitään). Muutenhan tyyliin kaikki pienet (laadukkaat) indiepelit saisi etsiä uuden kanavan.

Ja lisäksi tuossa muuten sanotaan, että maksu palautetaan kehittäjälle.




Englannin taitoni ei olekaan kovin hyvä.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mattie - 11. Helmikuu 2017, 13:44
Voisin kuvitella että se on joku isompi studio jonka mielestä maksun pitäisi olla 5000 dollaria. Eli se varmaan tuskin tulee olemaan niin suuri (Valvehan ei ole päättänyt vielä mitään). Muutenhan tyyliin kaikki pienet (laadukkaat) indiepelit saisi etsiä uuden kanavan.

Ja lisäksi tuossa muuten sanotaan, että maksu palautetaan kehittäjälle.

Veikkaan että Valve on laittanu tuon 5000 dollarin maksimin vaan siksi että ku ne julkaisee varsinaisen maksun suuruuden, niin se ei tunnu niin isolta palalta ottaa. Esim. jos maksu olisi suoraan hypänny 100 dollarista 1000 dollariin, niin iso osa devaajista ois valittanu muutoksesta. Nyt moni tulee ajattelemaan että 'huh, ainakaan se ei ollu 5000 dollaria'...  :|

Saa nähdä miten tämä vaikuttaa julkaistavien pelien määrään ja laatuun. Veikkaan että tämä nostaa hieman pelien julkaistavien pelien laatua. Varjopuolena on se, että jos maksu on liian korkea niin joku oikeasti hyvä peli voi jäädä julkaisematta Steamissa. Itse toivon, että tuo Steam Direct maksu jää 500-1000$ alueelle. Tällöin jos peli on oikeasti hyvä niin tuohon maksuun saa keräyttyä rahat vaikka julkaisemalla sen ensin Itch.iossa. Itse näen muutoksen positiivisena, mutta ei tämäkään varmasti täydellinen systeemi tuu olemaan.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: PanicBomber - 11. Helmikuu 2017, 21:25
mielestäni 5000$ hinta on ihan hyvä, karsii pelit jotka ei myy. sellaiset jotka on kehittäny ison pelin (vaikka pienet indiet) saa kyllä pankista lainan tuota varten ja nettoavat sen takaisin alta aikayksikön. Olen definitely sitä mieltä että greenlight oli todella huono juttu.

ottaen kuitenkin huomioon kuinka paljon hyvä peli tekee steamissa, ni 5000$ laatuvaatimus ei ole mitään.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 20. Helmikuu 2017, 07:34
Lisää tekstiä Steam directistä:


http://gamemakerblog.com/2017/02/12/steam-direct-announcement/ (http://gamemakerblog.com/2017/02/12/steam-direct-announcement/)
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Igno - 20. Helmikuu 2017, 18:10
Hmmm en tiedä mihin täkin pitäisi laittaa, mutta TwitchGigassa streamataan GroveCompin pelejä (pääasiassa Deranged Rabbits ja To The Depths uskoisin):
https://www.twitch.tv/twitchgiga

Tulkaa katteleen :)

EDIT: Ja heitin näköjään tosi paljon väärään topaan, katoin jotenkin lahjakkaasti topicin nimeksi Yleinen keskustelu peleistä :D
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 06. Maaliskuu 2017, 07:16
Gamejolttiin tuli viime vuonna huhtikuussa mahdollisuus laittaa pelejä myyntiin. Sinne voi vieläkin myös laittaa pelejä jakoon ilmaiseksi, tiedättekö saako niistä devaaja vieläkin 30% mainostuloista?
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 06. Marraskuu 2017, 13:09

Tamperelainen peliyhtiö Bon Games keräsi 1,25milj rahoituksen:

Linkki uutiseen (https://www.talouselama.fi/uutiset/tamperelainen-peli-startup-kerasi-1-25-miljoonan-rahoituksen---julkaisee-ensimmaisen-pelinsa-fingersoftin-tuella/5b4c12e3-d8ea-3337-b8f1-c6daea54b100?ref=newsletter:b0eb&utm_source=Talouselama_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Talouselama_Uutiskirje)
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 10. Helmikuu 2018, 09:33
Pelinteko-ohjelmisto Godot:lle tuli iso päivitys vajaa kaksi viikkoa sitten, ja se päivittyi Steamiin eilen illalla.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 15. Kesäkuu 2018, 13:25
Godot:lle tuli taas eilen päivitys. Godot on ilmainen open source pelinteko-ohjelmisto 2D ja 3D grafiikoille Steamissa. Blenderistä voi siirtää tietyin rajoituksin objekteja Godot:iin. Nämä rajoitukset koskevat lähinnä minun osaamiseen, olen nähnyt tutoriaalin jossa godotiin on siirretty materiaalit, luuranko, animaatio ja tekstuurit. Ainakin minulla käyttöliittymä on suurelta osin suomeksi.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 22. Kesäkuu 2018, 06:19
Kesäalet alkoivat eilen illalla Steamissa!


Gamemaker Studio 2 Desktop -20%
Tietyt lisäosat -10%

Aseprite -20%
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 14. Heinäkuu 2018, 06:38
Coppercube 6 game engine julkaistiin Steamissä eilen. Sitä pääsee kokeilemaan ilmaiseksi, rajoitettuna versiona. Tutustuin ohjelmaan sen verran, että ilmaisellakin versiolla voi tehdä pelin, ja sillä tehtyjen pelien julkaisemista ei ole millään tavalla rajoitettu. Pelin voi tehdä puhelimille tai tietokoneelle. Sillä tehdään 3d-pelejä. Scripting-kielenä toimii java-script, mutta engine ylpeilee sillä ettei koodausta tarvitse.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 25. Heinäkuu 2018, 08:07
Pixel Game Maker MV tuli early accessiin Steamiin eilen. Se on samalta tekijältä kuin RPGMaker-sarja.




https://www.youtube.com/watch?v=bcB5L4h2a8o
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 09. Elokuu 2018, 06:18
Tietoa siitä mitkä ovat suosituimpia pelejä steamissa ja minkälaiset pelit ovat tehneet eniten rahaa:


https://www.youtube.com/watch?v=z4fWg9EHo5k
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Woffelson - 29. Elokuu 2018, 17:04
Steam pisti clienttinsa betaan version Steam playsta, joka Wine-forkki Protonin, Vulkanin ja pimeän magian voimin saa tonnikaupalla Windows-natiiveja pelejä pyörimään Linuxilla! Viikon testien myötä reilusta 2000:sta pelistä noin tuhat on todettu vakaaksi. Virallisesti whitelistattuja pelejä julkistettiin 27, mutta oletettavasti luku tulee tulevaisuudessa kasvamaan nopeasti. Kuten odotettua, erilaiset laitteistot ja erilaiset jakelut voivat tuottaa erilaisia tuloksia (enemmistö testauksista on tehty Ubuntuilla). Suurin muuri tuelle lienee kuitenkin pelit, jotka käyttävät raskaita DRM:iä tai anti-cheat softia. Keskiverto wine-kikkailuihin nähden tulokset vaikuttavat kuitenkin todella lupaavilta eikä suoritustehotkaan prosessissa hirveämmin kuulemma putoile (voi toki taas riippua tapauksesta). Allekirjoittanut kokeili eräästä paikallisen forkan skabasta voitettua Orcs Must Die 2:ta ja sain sen toimimaan ilman säätöjä out-of-the-box.

Vaikka vapaan soossin projektina tämä tulee ehkä laajemminkin olemaan aika iso harppaus Linux-pelaamisen maailmassa, muistuttaisin kuitenkin mahdollisesti ammatikseen devaavia, ettei Linux-portteja tämän projektin varaan jättäisi! Natiiviversiot ovat edelleen ja tulevat varmasti aina jatkossa olemaan vakain keino saada pelaajia kultakin kohdealustalta. Linux-maailmassa toki törmää melkein yhtä moneen käyttikseen kuin käyttäjään, jolloin täydellinen optimointi voi sille olla käytännössä mahdotonta, mutta sama nyt koskee muutenkin eroja PC-laitteistojen viidakoissa.

Pari uutislinkkiä (alemmassa myös tämänhetkinen whitelist):
https://www.cnet.com/news/steam-vastly-improves-life-for-linux-gamers/
https://www.rockpapershotgun.com/2018/08/22/steam-improves-support-for-playing-windows-games-on-linux/
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 17. Syyskuu 2018, 09:39
Latasin Unityn. Purettuna levyllä n. 3 Gt.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 19. Tammikuu 2019, 08:54
Ilmainen pelinteko-ohjelma Godot 3.1 stable versio on luvattu ilmestyvän tämän kuun aikana. Se on nyt beta-vaiheessa.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Reaktori - 19. Tammikuu 2019, 16:53
Ilmainen pelinteko-ohjelma Godot 3.1 stable versio on luvattu ilmestyvän tämän kuun aikana. Se on nyt beta-vaiheessa.
Kiinnostavaa, voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen! Oletko itse käyttänyt Godot Engineä? Miten tuo vertautuu esim. Unityyn tai GameMakeriin?
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 19. Tammikuu 2019, 21:36
Kiinnostavaa, voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen! Oletko itse käyttänyt Godot Engineä? Miten tuo vertautuu esim. Unityyn tai GameMakeriin?




En ole käyttänyt paljoa. Siinä on mahdollisuus käyttää visual scriptiä, jolloin peli tehdään vuokaaviota muistuttavilla palikoilla. Sitten sitä voi käyttää gdscriptiä, joka muistuttaa pythonia, ja c#-kielellä, siitä en tiedä paljoa. Tällä pelinteko-ohjelmalla voi tehdä 2D ja 3D-pelejä.


Kuitenkin kyseessä on todella iso päivitys, yli 5000 bugien korjausta uutta ominaisuutta on tulossa. Samalla tavalla kuin blenderissä, päivityksiä tulee beta-versioon joka yö.


Sen verran olen kokeillut, että 3d-objektien siirto blenderistä on helppoa.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Woffelson - 19. Tammikuu 2019, 22:52
Itsekin olen yrittänyt taas myös hieman päästä Godotiin sisälle, mutta pitäisi kai lukea enemmän manuskaa tai jotain, kun en meinaa löytää kaikkia etsimiäni juttuja ja ymmärtää, miten ne nodet tarkalleen toimii tai miten niitä voi käsitellä. Jos kuitenkin jonkun uuden moottorin opettelisin haltuun, niin Godot olisi ensimmäisenä listassa. Ilmainen, löytyy Linuxillekin ja kykenee ominaisuuksiltaan kai pitkälti samaan kuin Unitykin. Ei vaan tahdo löytyä tarpeeksi aikaa syventyä paremmin.

Käsittääkseni C++:llekin oli jotain tukea Godotissa nykyään (tuon GDS:n, visual scriptin ja C#:n lisäksi).
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 20. Tammikuu 2019, 09:03
Nykyinen Godot stable on 3.0.6, ja se löytyy Steamista. Netistä löytyy suht paljon youtube-videoita siitä.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 27. Tammikuu 2019, 20:05
Näyttää siltä että godot 3.1 myöhästyy ilmoitetusta. Tänään tuli beta 3, ja ensimmäinen release candidate tulee ehkä ensi viikolla.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 28. Helmikuu 2019, 14:53
-+




Kuvan mukaisesti Godot 3.1 on 98% valmis.

Enää noin sata bugia käsiteltävänä ja yli 6000 bugia ja uutta ominaisuutta korjattuna.

Nyt mennään versiossa beta 8.

Olen seurannut asiaa ja he ovat tähän mennessä korjanneet vähän toista kymmentä bugia päivässä mutta yksi korjaus voi tuoda uusia bugeja ja kaikki pitää testata. Tämän vuoksi beetoja on tullut muutaman päivän välein.
Otsikko: Vs: Yleinen keskustelu peliohjelmoinnista
Kirjoitti: Mercedes - 13. Maaliskuu 2019, 19:36
Ilmainen 2D ja 3D pelinteko-ohjelma Godot versio 3.1 julkaistiin tänään!

https://godotengine.org/news (https://godotengine.org/news)


https://godotengine.org/download/windows (https://godotengine.org/download/windows)


https://www.youtube.com/watch?v=P6nQ3E-Cyfk